Sökning: "lärares tankar kring"

Visar resultat 1 - 5 av 487 uppsatser innehållade orden lärares tankar kring.

  1. 1. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Östberg; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskoleklass; didaktiskt perspektiv; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar i en inkluderande matematikundervisning : lärares och speciallärares beskrivningar sedda med specialpedagogiska glasögon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kathrine Ahlqvist; Mette Didriksen; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; dokumentation; extra anpassningar; inkludering och specialpedagogik;

    Sammanfattning : Genom vår yrkeserfarenhet har vi sett en förändring mot en mer individanpassad skola, där lärare i högre grad ska planera och genomföra undervisning utifrån elevunderlaget. Syftet med denna studie är att få en större inblick hur lärare och speciallärare arbetar och dokumenterar extra anpassningar i en inkluderande matematikundervisning, samt hur dessa påverkar elevens ansvar och möjlighet att inkluderas. LÄS MER

  3. 3. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  4. 4. Lärares tankar kring elevers lärande : Fältstudier och undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linnéa Viberg; Anna Edvall; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; naturvetenskapliga ämnen; tre perspektiv; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva lärares tankar kring elevers lärande ochderas syn på att variera lärmiljöer i undervisningen av de naturvetenskapliga ämnena. Vilka uppfattningar har egentligen lärare omhur det påverkar elevernas inlärning att variera lärmiljöer? Tidigare forskning visar att lärare upplever att elevers kunskaper främjas av att använda sig av varierade lärmiljöer i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 5. Emotionella aspekter i relationellt lärande : En kvalitativ livsvärldsfenomenologisk studie som behandlar förskollärares upplevelse av relationell kommunikation med barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lena Mellgren Åhlin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förskolan ska barnen mötas och respekteras utifrån ett samlat perspektiv på lek, lärande och omsorg. För att yrkesverksamma i förskolan ska uppfylla sin yrkesroll krävs att mentala och fysiska verktyg används för att möta barnen som ska få reellt inflytande i utbildningen. LÄS MER