Sökning: "läroplanen och konflikthantering"

Visar resultat 16 - 17 av 17 uppsatser innehållade orden läroplanen och konflikthantering.

  1. 16. Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

    C-uppsats,

    Författare :Nastasha Fre Woldu; [2009-12-01]
    Nyckelord :mångkulturell; multietnisk; pedagoger; konflikthantering; konfliktlösning; ; interkulturell;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter – En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum. Författare: Nastasha Fre Woldu Termin och år: VT 09 Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Ivar Armini Examinator: Rapportnummer: VT09-2611-001 Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell ___________________________________________________________________________ Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i klassrummet? Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och trosuppfattning i ursprungsfamiljen? Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 17. Konflikthantering utifrån handlingsplaner – en undersökning om lärares bemötande av elevers beteendeproblem samt hantering av konflikter mellan elever

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Helene Rolf; Anki Strömberg; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo94, (Utbildningsdepartementet, 1998) står att tendenser till trakasserier i skolan ska bekämpas aktivt. Enligt Regeringens proposition 2005/06:38 skall alla skolor ha utarbetat en likabehandlingsplan mot kränkande behandling av elever. LÄS MER