Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa förståelse : förskollärares beskrivning av metoder för konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Johansson; Hanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Konflikthantering; Konflikter; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning  På grund av det ökade våldet i samhället blir ämnet konflikthantering även i yngre åldrar ett angeläget uppdrag för förskollärare. Konflikter uppstår varje dag och är till sin natur varken positiva eller negativa, däremot påverkas de av hur de hanteras. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. “VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Boström; Johan Lindmark; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; social kompetens;

    Sammanfattning : Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  3. 3. Inget lärande utan lek och lekfullhet : Förskollärares perspektiv på lekens betydelse för barn i relation till utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Eriksson; Elin Modin; [2023]
    Nyckelord :Children; learning through play; preschool teacher; preschool teachers role; play; Barn; förskollärare; förskollärarens roll; lek; lärande genom lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares perspektiv på lekens betydelse för barn i relation till utveckling och lärande. Lek ska enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ha en central plats i förskolan av den anledningen att den bidrar till barns utveckling och lärande inom många olika områden. LÄS MER

  4. 4. Tre instutioners förväntingar på lärarkunskaper : Hur Högskoleförordningen, Skolverket och utvalda univeristets kursmaål framställs inom temana mänskliga rättighter, jämställdhet och värdegrund, konflikthantering och diskriminering samt uppmuntra till livslångt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kleveholt Malin; Rosenberg Ida; [2022]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; jämställdhet; värdegrund; konflikthantering; diskriminering; lärande; lärarutbildning; Skolverket; Högskoleförordningen; läroplanen; lärarförmågor; förväntningar på lärare och Blooms taxonomi;

    Sammanfattning : This study is a small investigation about how institutions who have impact on education and school evaluate knowledge and expectations on teachers.  We present the legal institution who runs universities in Sweden (Högskoleförordningen), what three different universities exam in chosen parts of the education for teachers. LÄS MER

  5. 5. Fri lek i förskolan : samband mellan fri lek och undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Charlotta Gustavsson; Eva Winge; [2020]
    Nyckelord :lek; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Lek har alltid haft och har fortfarande en central plats i förskolans verksamhet. I och med den nya läroplanen för förskolan, Lpfö 18, har även begreppet undervisning fått en central plats i verksamheten. LÄS MER