Sökning: "läs- och skrivglädje"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden läs- och skrivglädje.

  1. 1. Jag vill läsa och skriva! : Förskolemiljöns förutsättningar för barns läs- och skrivglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Stefan Reuterskiöld; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivglädje; material; miljö; posthumanism; turistguidning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa miljöns agens i relation till läs- och skrivglädje i förskolan. Examensarbetet ämnar undersöka vilka förutsättningar som finns i förskolans miljö samt vilka material i förskolans miljöer som främjar barns läs- och skrivglädje utifrån ett posthumanistiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Hur används digitala verktyg i undervisningen? : En kvalitativ studie som belyser lärares perspektiv på användningen av digitala verktyg för att främja elevers tidiga läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Winbladh; Hanna Lennström; [2021]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; digitala verktyg; Vygotskij och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärarperspektiv undersöka hur några lärare använder digitala verktyg i sin undervisning och hur några lärare anser att användningen av de digitala verktygen främjar elevers tidiga läs- och skrivutveckling i årskurserna 1–3. Vi har valt att använda en kvalitativ metod med skriftliga intervjuer i form av en enkät, då det är informanternas tankar och erfarenheter vi är intresserade av. LÄS MER

  3. 3. Att väcka läs- och skrivglädje

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Jessica Sundell; Anna Thoresson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att försöka finna motiverande arbetssätt som möjliggör att läs- och skrivglädjen väcks/utvecklas i den klass där vår verksamhetsförlagda del av lärarutbildningen var förlagd höstterminen 2005. I teoridelen redogörs det dels för olika teoretiska utgångspunkter gällande vår syn på kunskap och lärande och dels för de teoretiska utgångspunkter som motiverar vikten av arbetet med läs- och skrivundervisning i skolan. LÄS MER