Sökning: "lev vygotskij teorier"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden lev vygotskij teorier.

  1. 21. Från helhet till del eller del till helhet?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sofie Grandin; Linda Norvik; [2009]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; Historiemedvetenhet; Tidsinje; Dewey; Vygotskij; Piaget;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka förhållandet mellan ämnesintegrering och ämnesindelning ur ett elevperspektiv. Denna undersökning bygger på en kvantitativ metod och tar sitt empiriska avstamp i 38 tidslinjer konstruerade av två åttondeklasser. LÄS MER

  2. 22. Att motivera är att få elever att vilja göra det du vill att de ska göra. Eller?!

    C-uppsats,

    Författare :Teodor Ydrestål; Mikael Ekespong; [2009]
    Nyckelord :motivation; l;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en enkätundersökning med ett underlag på 173 st gymnasieelever i årskurs 3,från olika program. Teorier hämtas i huvudsak från Lev Vygotskij, Gunn Imsen och Olga Dysthe.I resultat- och analysdelen tolkas texterna utifrån de enkäter vi genomfört. LÄS MER

  3. 23. Den fria lekens betydelse inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :sara nordstrand; [2008]
    Nyckelord :Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Nordstrand Sara (2008). Den fria lekens betydelse inom förskolan. The meaning of free play within prescool. Skolutveckling och ledareskap, 90 högskolepoäng, Lärareutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers arbete med flerspråkiga barn i förskolan utifrån ett språkstödjande perspektiv : En studie av pedagogiska situationer utifrån Vygotskijs teori

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Sofie Tyrenberg; [2008]
    Nyckelord :Pre-school Linguistic development Multilingual Video observations Interviews; Förskola Språkutveckling Flerspråkighet Videoobservationer Intervjuer;

    Sammanfattning : Sammanfattning ”Pedagogers arbete med flerspråkiga barn i förskolan utifrån ett språkstödjande perspektiv. En studie av pedagogiska situationer utifrån Vygotskijs teori. LÄS MER

  5. 25. Kunskap och Förståelse : En innehållslig relaterande studie av Jean Piagets och Lev Vygotskijs syn på kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Per-Olof Wiktorsson; [2008]
    Nyckelord :Piaget; Vygotskij; Kunskap; Förståelse; Dialektik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här arbetet utgör en studie av Piagets och Vygotskijs teorier om kunskapsutveckling hos individen. Piagets och Vygotskij teorier har i flertalet andra texter presenterats som varandras motsatser. LÄS MER