Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Delaktighet i gymnasiesärskolan : Vi vill också bestämma - får vi det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Backström; [2015]
    Nyckelord :Upper secondary school for students with mild disabilities; mild mental retardation; participation; Gymnasiesärskolan; lindrig utvecklingsstörning; delaktighet;

    Sammanfattning : När det gäller utformning och genomförande av utbildning för ungdomar, är förutsättningarna för att lyckas med denna gynnsamma om möjligheten att känna delaktighet och att utöva inflytande för eleverna uppfylls. Syftet med denna studie är dels att undersöka hur delaktighet gestaltas för elever i gymnasiesärskolan och dels att skapa bättre förståelse för huruvida elever som ska göra sitt val av utbildning efter grundskolan/grundsärskolan känner delaktighet eller inte i den övergångsprocessen. LÄS MER

  2. 2. Att lyssna till tonårsröster : Psykisk hälsa hos ungdomar med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Ulla Ader; Inga Lundblad Danielsson; [2012]
    Nyckelord :Psykisk hälsa; Funktionsnedsättning; ungdomar Asperger; ungdomar lindrig intellektuell funktionsnedsättning; ungdomar mental retardation;

    Sammanfattning : Syftet med fördjupningsarbetet har varit att via en pilotstudie öka kunskapen om ungdomar med funktionsnedsättning i Umeå, med avseende på psykisk hälsa, och på hur de upplever sin vardag i skolan, med kamrater och i familjen. Psykisk hälsa undersöktes genom att ungdomar med funktionsnedsättning som går i specialklasser (grundsärskolans högstadium, högstadium för ungdomar med Asperger, högstadium för ungdomar med rörelsenedsättningar), fick besvara en enkät under skoltid. LÄS MER

  3. 3. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Kerstin Nyström; Elin Vinblad; [2011]
    Nyckelord :Referential communication; Rapid Automatized Naming; request for clarification; mild mental retardation; moderate mental retardation; communication breakdown.; Referentiell kommunikation; Rapid Automatized Naming; efterfrågan av förtydligande; lindrig utvecklingsstörning; måttlig utvecklingsstörning; kommunikationssammanbrott;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER

  4. 4. Vuxenliv med funktionshinder : En studie om unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Gunn Vesterlund; [2005]
    Nyckelord :functional deficits; mild mental retardation; adult life; normalization; personer med utvecklingsstörning; personer med funktionshinder; vardagsliv; Care and help to handicapped; Handikappade; vård och rehabilitering; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on young adults with mild mental retardation and how their early adult life is a few years after leaving high school. They have grown up in a society where the view on mentally disabled has undergone big changes. LÄS MER