Sökning: "media och klass"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden media och klass.

  1. 1. Alices media-äventyr : En transmedial karaktärsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Arvid Seidel; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Alice in wonderland; transmedia; karaktärsdesign; textanalys;

    Sammanfattning : Transmedia är ett brett ämne. Den här textanalysen undersöker designen av nio olika versioner av Alice i Underlandet med hjälp av kvalitativ data, med fokus på hur transmedial karaktärsdesign utvecklats historiskt och över olika former av media, samt om det går att utröna vilka karaktärsdrag som ändras mest/minst mellan de olika adaptionerna. LÄS MER

  2. 2. Underhållning i första klass : En multimodal kritisk diskursanalys av representationer av kulturellt kapital i På spåret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elvira Oberger; Alva Petersson; [2023]
    Nyckelord :cultural capital; television; På spåret; representation; multimodal critical discourse analysis; kulturellt kapital; television; På spåret; representation; multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The Swedish television game show series På spåret has aired since 1987. Participation in På spåret has been connected to prestige and status, where a display of knowledge is seen as admirable, but unsuccessful performances are stigmatized. This is a possible result of the television show’s representations of cultural capital. LÄS MER

  3. 3. Get Smoooth : En semiotisk visuell analys av Klarnas Get Smoooth kampanj i relation till klasstillhörighet, smak och färgen rosa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Arhall; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; Klass; Smak; Habitus; Rosa; Semiotik; Pierre Bourdieu; Roland Barthes; Snoop Dogg; Populärkultur; Finansteknik;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar en blick på hur smak och klass speglas i vår samtida medievärld som präglas av populärkulturella referenser. Genom en kvalitativ semiotisk analys har Klarnas reklamfilm Get Smoooth (2019) analyserats utifrån Roland Barthes semiotiska teorier om hur mening tillskrivs genom visuella koder, i samband med Pierre Bourdieus teorier om hur klass och smak reflekteras genom visuella medel. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers inverkan vid ungdomars karriärval : - En studie om två fokusgrupper och deras upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Majja Frisk; Evelina Snellman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala omgivningsfaktorer är en central del i konstruktionen av individens karriäridentitet. Sociala medier kan idag ses som en sådan faktor då ungdomar spenderar mycket tid online på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. I de lärdas rum : En kvalitativ textanalys av hur kulturaktörer representeras i Dagens Nyheter Kultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Bergman Magnus; Antman Debels Måns; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; Habitus; Semiotik; Myter; Binära motsatsförhållanden; Klass;

    Sammanfattning : In 2020, The Swedish government agency SCB presented a report that examined the educational and social background of admitted students at university level arts- and culture programmes in Sweden. Results showed that 79 percent of those admitted during the period 2015-2019 had parents with post-secondary backgrounds. LÄS MER