Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Det har ju varit männens lekstuga så himla länge” : En kvalitativ studie ur ett genusperspektiv om ishockeyföreningars arbete med att skapa publikintresse för damishockey

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linn Flennersjö; [2023]
    Nyckelord :Sports pedagogy; Ice hockey; Equality; Orthodox gender ideology; Idrottspedagogik; Ishockey; Jämställdhet; Ortodox genusideologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to describe and analyze the work of ice hockey clubs work to create audience interest in women's ice hockey from a gender perspective. This study also aimed to investigate two different perspectives. Semi-structured interviews were conducted with representatives of different clubs and their organized fan clubs. LÄS MER

  2. 2. Machokulturen inom elitsatsande idrottsverksamheter : En kvalititativ studie om maskulina normer och skillnadermellan män och kvinnor i idrottsbranchen

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Wikman; [2023]
    Nyckelord :machokultur jämställdhet elitidrott;

    Sammanfattning : The macho culture's influence on values and norms is deeply rooted in society and is brought into the world of sport. Sports such as ice hockey and football have been labeled as macho sports. "A real man" is considered to be tough, tough and aggressive. LÄS MER

  3. 3. Relative Age Effect inom ishockey-VM på senior- ochjuniornivå.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Viktor Tingfors; André Sandgren; [2023]
    Nyckelord :Relative Age Effect; Icehockey; Physical maturity; WJC-18; WJC-20; WC.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate whether the Relative Age Effect iscrucial for winning the senior, U20, and U18 Men's Ice Hockey World Championships. Wealso aim to gain a better understanding of the significance of the Relative Age Effect for ateam's success. LÄS MER

  4. 4. Svenska Damhockeyligan - Spelarnas varumärkesimage : En kvantitativ enkätstudie om spelarnas varumärkesimage i SDHL

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Filip Granath; Victor Granfeldt; [2021]
    Nyckelord :brand image; women s sports; SDHL; individual players; supporters; varumärkesimage; damidrott; SDHL; enskilda spelare; supportrar;

    Sammanfattning : I Sverige har damidrotten ur ett historiskt perspektiv ständigt legat efter herrarna, både ekonomiskt och organisatoriskt. Inom damidrotten är det främst individuella idrottare som på senare tid har närmat sig herrarna på kommersiell och professionell nivå. LÄS MER

  5. 5. "Vad ska jag göra nu, jag hade inget att gå till" : Herr elithockeyspelares upplevelser av övergången från idrott till karriären efteråt – En kvalitativ retrospektiv studie.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Oscar Davidsson; Marcus Borgh; [2021]
    Nyckelord :the holistic career development model; the athletic career transition model; elite sports; ice hockey; career transition; holistiska karrärutvecklingsmodellen; karriärövergångsmodellen; elitidrott; ishockey; karriärövergång;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine former men's elite hockey players' experiences of the transition from sports to careers afterwards. All participants have played in the Swedish Hockey League (SHL) which is the highest hockey league in Sweden. Eleven interviewees participated in the survey, only men aged 35-53 (M = 43, SD = 5.29). LÄS MER