Sökning: "miljöreklam"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet miljöreklam.

  1. 1. Är det verkligen skillnad? - Trovärdighet i miljöreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Adam Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Greenwashing; Grön Marknadsföring; Kritisk Retorikanalys; Trovärdighet i Reklam; Burkes Pentad; Filmtekniska Komponenter;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur trovärdighet i reklam skapas genom vilka val som görs när det kommer till narratologiska och filmtekniska komponenter. Genom en kritisk retorikanalys med stöd av narratologi och filmteknisk teori, granskas reklamfilmen ​Gunde Svan och sjungande grenar som drivmedelsbolaget Preem gav ut hösten 2019. LÄS MER

  2. 2. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER