Sökning: "miljöreklam"
Hittade 2 uppsatser innehållade ordet miljöreklam.
1. Är det verkligen skillnad? - Trovärdighet i miljöreklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur trovärdighet i reklam skapas genom vilka val som görs när det kommer till narratologiska och filmtekniska komponenter. Genom en kritisk retorikanalys med stöd av narratologi och filmteknisk teori, granskas reklamfilmen Gunde Svan och sjungande grenar som drivmedelsbolaget Preem gav ut hösten 2019. LÄS MER
2. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009
Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltningSammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER