Sökning: "musik som redskap i språk inlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden musik som redskap i språk inlärning.

  1. 1. “Musik behöver inte vara så krångligt” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares definition och synliggörande av musik som eget lärande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Patricia Johansson; Moa Wreland; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Musik; Eget lärande; Redskap; Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Artefakt; Appropriering; Mediering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare definierar musik som eget lärande i förskolan och i så fall på vilket eller vilka sätt det synliggörs i verksamheten. I den här studien definieras eget lärande som när musikens egenvärde beaktas enskilt och inte när musik används som ett redskap för att lära något annat, som exempelvis språk eller matematik. LÄS MER

  2. 2. Musik; mänsklighetens universella språk? En kvalitativ studie om gymnasielärares inställning till, och kunskap om, musik som lärandemetod inom moderna språk 

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Teresa Albert; [2012]
    Nyckelord :musik; språk; musik som lärandemetod inom moderna;

    Sammanfattning : SammanfattningJag har i denna studie, med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare i en av Sveriges större städer,undersökt lärares inställning till och kunskap om musik som lärandemetod inom undervisningen i modernaspråk. Jag har utgått ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande, utifrån vilket inlärning främst sker i samspelmed omgivningen och där människan förstår och tolkar sin omvärld olika beroende på vilka fysiska ochintellektuella redskap hon har tillgång till. LÄS MER

  3. 3. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER