Sökning: "naturvetenskaplig diskurs"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig diskurs.

  1. 6. Upplysningsdiskursens makt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kajsa Tretow; [2013]
    Nyckelord :myter; diskursordning; upplysningen; vetenskapshistoria; populärvetenskap; vetenskapsteori; världsbild; paradigm; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen grundar sig i ett stort intresse för vetenskapsteori och naturvetenskapens makt i samhället och syftet är att studera Sveriges tre största populärvetenskapliga tidskrifter för att undersöka hur vetenskap, forskningsverksamhet och relationer mellan olika vetenskaper framställs i dessa. Empirin tolkas ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv och återförs till en historisk och politisk kontext. LÄS MER

  2. 7. Elevers föreställningar om begreppen energi och energiomvandlingar : Vardagsföreställningar i relation till naturvetenskapliga förklaringsmodeller

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hossam Al-Naib; [2011]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; Energi; Energikedjor; Energiomvandlingar; Grundskolan; Gymnasieskolan; Vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka elevers förståelse kring energibegreppet och energiomvandlingar. Vi ville även undersöka det naturvetenskapliga begreppet energi i relation till elevers vardagsföreställningar. Detta har vi tagit reda på genom att fördjupa oss i en mängd litteratur som behandlar områden kring energi. LÄS MER

  3. 8. Interaktion och kommunikation i gymnasiets naturvetenskapliga undervisning – Ett lektionsexempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Eliasson; [2010]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; klassrum; naturvetenskaplig undervisning; kemi; gymnasiet; Explora; kodbok; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare och elever interagerar med varandra och hur det naturvetenskapliga innehållet presenteras och kommuniceras under en naturvetenskaplig lektion på gymnasiet. Studien ingår i det nordiska forskningsprojektet Explora som arbetar med naturvetenskaplig undervisning och som har tagit fram en kodbok för detta ändamål. LÄS MER