Sökning: "platsannonser genus"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden platsannonser genus.

  1. 6. Diskurser i platsannonser : Diskursanalys av platsannonser ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Sara Beya Brand; [2016]
    Nyckelord :platsannons; diskursanalys; genusidentitet; göra genus; diskurs; sammanhållet subjekt; splittrat subjekt;

    Sammanfattning : Med en utgångspunkt i genusidentitet som diskursivt konstruerat skapas en önskan att avslöja de konstruerande diskurserna. Utifrån denna önskan följer studiens syfte, att finna sådana diskurser i platsannonser. Studien är en diskursanalys som utförts på platsannonser för mans- respektive kvinnodominerade yrkena. LÄS MER

  2. 7. ”Man ska vara typ en Anders" : ”En studie om kvinnors upplevelser av platsannonser inom ITbranschen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ulrika Höök; Sandra Pärsdotter; [2016]
    Nyckelord :Platsannons; kravprofil; kön; genus; IT bransch; könskodning; kvinnor och mångfald.;

    Sammanfattning : IT branschen präglas av stark mansdominans och regeringen står bakom uppsatt mål att antalet kvinnor kraftigt ska öka inom branschen fram till 2020 (Tillväxtanalys 2012). Att fåtal kvinnor väljer utbildningar med IT inriktning (Statistiska centralbyrån 2015) utgör grunden i varför IT branschen är segregerad. LÄS MER

  3. 8. Säljföretags platsannonser - att sälja en dröm?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Henrik Nordh; [2012]
    Nyckelord :Retorik; säljare; säljföretag; platsannonser; kommunikation; genus; berättelseanalys; Barthes; Eco;

    Sammanfattning : Köp och försäljning är grunden för marknadsekonomin. Ny teknik och avreglerade marknader ger möjligheter till nya former för försäljning. Telefonförsäljning är ett exempel på det. En del av säljföretagen kritiseras för dåliga anställningsförhållanden och oetiska försäljningsmetoder. LÄS MER