Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vem är grundskolläraren ni söker efter? : - En diskursanalys av lediga lärartjänster i Norrbottens län

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hannah Ersson; [2023]
    Nyckelord :Grundskollärare; Norrbotten; platsannonser; diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur grundskollärare diskursivt konstrueras i relation till kön, klass och plats i platsannonser riktade mot glest befolkade kommuner. Urvalet av platsannonser som utgjort datamaterialet är 74 platsannonser som insamlats mellan den 27 mars 2023 till den 26 april 2023 från Arbetsförmedlingens digitala platsbank. LÄS MER

  2. 2. Är platsannonser inom läraryrket jämställda? : En kvantitativ innehållsanalys av könskodning i platsannonser inom den svenska grund- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ebba Tibell; Emma Svensmo; [2023]
    Nyckelord :Könskodning; könskodade ord; arbetsmarknad; kompetensförsörjning; rekrytering; platsannonser; kön; genus; lärare; könssegregering; könsintegrering;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är mycket horisontellt könssegregerad vilket innebär att kvinnor och män arbetar i olika sektorer, yrken och branscher. Endast fyra av de 30 största yrkesgrupperna var könsintegrerade år 2018 och en av dessa var gymnasielärare. LÄS MER

  3. 3. Vilka personliga egenskaper efterfrågas vid rekrytering av HR-specialister? En innehållsanalys av könskodade platsannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lovisa Skoglundh; [2022]
    Nyckelord :könskodning; genus; personliga egenskaper; platsannons; HR-specialist; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga hur platsannonser för den kvinnodominerade yrkesgruppen HR-specialister idag är formulerade när det gäller efterfrågade personliga egenskaper. Syftet är vidare att analysera om dessa egenskaper är könskodade samt att kartlägga vilka konsekvenser som kan uppstå för företag och den sökande om de efterfrågade personliga egenskaperna i platsannonser formuleras relaterade till genus. LÄS MER

  4. 4. En nykter dräng får god arbetsförtjenst : En genusanalys av platsannonser i Nya Wermlands-Tidningen 1885-1905

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Märta Löfgren; [2020]
    Nyckelord :gender; working life; work; job advertisements; genus; arbetsliv; arbete; platsannonser; Nya Wermlands-Tidningen; NWT;

    Sammanfattning : Kvinnoforskare är eniga att det under historiens gång existerat en kvinnlig underordning. I hemlivet hade de två könen olika uppgifter; kvinnans plats var i hemmet, där hon tog hand om hushållet och familjen, medan mannen skulle arbeta utomhus. LÄS MER

  5. 5. Den stereotypiska ledaren : En undersökning om genus i platsannonser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Isabelle Björkholm; Elias Thorsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER