Sökning: "professionellt förhållningssätt i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden professionellt förhållningssätt i förskolan.
21. "Vi har barnen gemensamt" : Kvalitativa intervjuer med förskollärare om föräldrasamverkan i förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om föräldrasamverkan samt hur de förhåller sig till sitt särskilda ansvar enligt styrdokumenten som behandlar förskola och hem. Undersökningen utgår ifrån följande frågor: Vilka olika samverkansformer finns det och används i förskollärarens arbete? Hur beskriver förskollärare sitt arbete/uppdrag kring föräldrasamverkan? Hur talar förskolläraren om sitt särskilda ansvar? Det sociokulturella perspektivet är uppsatsens teoretiska utgångspunkt, där tyngdpunkten ligger på samspel och kommunikation mellan människor. LÄS MER
22. Inkludering eller exkludering av barn i behov av stöd i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få personal i förskolan att få syn på sitt förhållningssätt gentemot barn i behovav stöd samt få dem att tänka om och vidare. Detta för att de skall kunna utvecklas och komma vidare bådepersonligt samt professionellt.Min frågeställning baseras på syftet för studien. LÄS MER
23. IUP – en styrning i tiden. Om identitetsbildning i förskolans individuella utvecklingsplaner
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Bakgrund: Intresset för ämnet väcktes då jag arbetar i förskolan och upprättar individuella utvecklingsplaner. Flera gånger har diskussioner i arbetslaget uppstått om vad som kan skrivas fram om barnen utan att det blir en negativ framskrivning. LÄS MER
24. Professionalism i förskolan : a study that casts light on pre-school teachers thaughts and actions in pre-school
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING____________________________________________ Gabriela Vrbanc och Jenny Brandt- Eriksson Professionalism i förskolan År: 2007 Antal sidor: 35 _____________________________________ Syftet med arbetet är att få kunskap om och belysa hur förskollärares professionalism ser ut i förskolan. Syftet uppnåddes genom en kvalitativ forskningsmetod, med hjälp av intervjufrågor, för att få kunskap om hur fyra förskollärare ser på lärarprofessionalism. LÄS MER
25. Språkutveckling i mångkulturell miljö : - en intervjustudie med åtta pedagoger
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Examensarbete i didaktik. Högskolan i Gävle, 2007. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER