Sökning: "puls metoden"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden puls metoden.

  1. 6. Textdelar i läromedel: Vad har de för relation? : En multimodal textanalys av två läromedel i samhällskunskap i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Enida Drndic; Linus Feli; [2022]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalitet; kongruens; text; läromedel; samhällskunskap åk 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom en enkät undersöka vilka läromedel det är som används mest i samhällskunskap för lågstadiet samt utifrån svaret från enkäten undersöka samspelet mellan skriftlig text och bild i de två läroböcker som används mest. För att svara på studiens frågeställningar använder vi oss av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 7. FMCW mmWave Radar for Detection of Pulse, Breathing and Fall within Home Care

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Trange; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Countless of elderly people fall and get hurt within their homes, worldwide, every year, and as they can not always reach out for help themselves, they end up helplessly waiting for someone to notice what has occurred. Throughout this work, it is investigated if remote sensing of the mmWave FMCW radar IWR6843AOPEVM can be adopted to detect the incident of falls, and also detect the vital signs of the human subject. LÄS MER

  3. 8. Är det lätt att välja rätt? : En kvalitativ textanalys av två multimodala läroböcker i de naturorienterade ämnena för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Lågstadiet; Läroböcker; Textanalys; Multimodalitet; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att jämföra och analysera två multimodala läroböcker, i de naturorienterande ämnena, för årskurs 1–3. Studien har utförts utifrån frågeställningarna: Hur förmedlas naturvetenskapligt innehåll genom de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Samspelar de olika semiotiska modaliteterna i de undersökta läroböckerna? Vilka eventuella didaktiska konsekvenser får valet att använda de undersökta läroböckerna i undervisningen?  Metoden som användes var kvalitativ textanalys utifrån språkliga dimensioner och Danielssons och Selanders modell för ämnesdidaktiskt arbete med multimodala texter. LÄS MER

  4. 9. The Effects of Longer Stage Durations During an Incremental Graded Exercise Test on the Finnish Lactate Threshold Concept

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Julius von Martens; [2021]
    Nyckelord :biomedicine; graded exercise test; lactate; threshold; spirometry; treadmill;

    Sammanfattning : Background: The end-product of glycolysis is lactate, which is subsequently oxidised to produce more energy. With increasing intensity, the rate of lactate production exceeds the capacity to eliminate lactate, leading to an exponential accumulation of blood lactate. LÄS MER

  5. 10. Interaktionen mellan illustration och text : En multimodal läromedelsanalys av två läroböcker inom ämnet religion för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rusul Ibrahim; Avin Khatoun-Neama; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; läroböcker; multimodalitet; interaktion mellan skriven text och illustrationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka två läroböcker i ämnet religion för årskurs 4–6, som tillämpas i svenska klassrum idag. Läroböckerna, Utkik Religion 4–6 och PULS Religion 4–6, anaglyseras ur ett multimodalt perspektiv då interaktionen mellan illustrationer och tillhörande text undersöks. LÄS MER