Sökning: "rapport förskolan"

Visar resultat 41 - 45 av 81 uppsatser innehållade orden rapport förskolan.

  1. 41. "Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Fransson; Annie Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra frågeställningar är: • Hur beskriver pedagoger att valet av Grön Flagg har påverkat sättet att arbeta med hållbar utveckling? • Hur beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg påverkar deras möjlighet att nå läroplanens mål rörande hållbar utveckling? • Vilket lärande om hållbar utveckling beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg leder till hos barnen? Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoden är intervjuer. LÄS MER

  2. 42. Vad är det vi har bråttom till? : en studie om förskollärares stress i förhållande till förskolans rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Fordal; Marie Larsson; [2016]
    Nyckelord :stress; förskola; rutinsituation; organisera; förebygga; förskollärare; förskolechef;

    Sammanfattning : Arbetsmiljöverkets rapport från år 2012 visar att det finns brister i arbetsmiljön på förskolan och att många förskollärare upplever hög arbetsbelastning. Stress hos förskolans pedagoger är ett omtalat ämne i tidningar, nyhetsinslag och sociala medier. LÄS MER

  3. 43. Kollegial utveckling av förskollärares arbete på gården - från omedvetet till medvetet arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Vento; [2015-08-26]
    Nyckelord :Förskolegård; Läroplan; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Det aktionsforskningsprojekt som ligger till grund för uppsatsen syftar till att utveckla och förbättra kvalitén på utevistelsen både för barn och för pedagoger. Målet är att öka förskole-personalens vilja och möjlighet att engagera sig i barnens lek och lärande utomhus genom kollegiala samtal om utevistelsen på förskolans gård. LÄS MER

  4. 44. Att komma igång med pedagogisk dokumentation : En produkt med syfte att hjälpa pedagoger i arbetet med uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Nordberg; Maria Leijthoff; [2015]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; förskola; uppföljning; utvärdering och utveckling;

    Sammanfattning : I denna rapport redogörs arbetsprocessen för utvecklandet av vår produkt. Produkten är ett material vars syfte är att underlätta för pedagoger att komma igång med pedagogisk dokumentation som arbetssätt för uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. LÄS MER

  5. 45. "Att begripa genom att gripa"- förverkligandet av Ett förståelsefördjupande dokument om lärmiljöer i förskolan. Att designa en sandmiljö inomhus som skapar möjligheter för utforskande lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Blomstrand; Eva Lekebjer; [2015]
    Nyckelord :Human-Centered design; Utforskande lärande; lärmiljö; rumskoncept; förskola;

    Sammanfattning : Författarna till detta arbete fick en förfrågan från den pedagogiska utvecklaren på Storvreta förskoleenhet om att förverkliga ett utav Uppsala kommuns sju rumskoncept. Rumskoncepten är ett led i Uppsala kommuns strävan efter att skapa så likvärdig utbildning som möjligt på alla kommunala förskolor. LÄS MER