Sökning: "rapport förskolan"

Visar resultat 36 - 40 av 81 uppsatser innehållade orden rapport förskolan.

  1. 36. I mötet med fysik : En posthumanistisk studie om barns oförutsedda möten med fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Häger; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; agentisk realism; intra-aktion; naturvetenskap; fysik; post-humanism;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i en kvalitetsgranskningsrapport från Skolinspektionen som visar på att arbetet med naturvetenskap i förskolan är bristfälligt på en fjärdedel av de förskolor som undersökts i granskningen samt att det naturvetenskapliga arbete som sker ofta är begränsat till vissa fält, så som djur och natur. I relation till denna rapport bygger studien också på tidigare forskning inom bland annat det förskoledidaktiska fältet med fokus på naturvetenskap och barns möten med olika fysikaliska fenomen. LÄS MER

  2. 37. Han Hon Hen Den? : Förskollärares uppfattning om kön, könsmönster och könsroller

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susanna Carpenbo; Yona Kimhi; Morgan Sjöstedt; [2017]
    Nyckelord :Kön; könsmönster; könsroller; könsidentitet; genus; normkritiskt förhållningssätt; intersektionalitet; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett normkritiskt perspektiv undersöka hur förskollärare med erfarenhet av genusfrågor inom förskolan uppfattar och talar om sitt arbete med att motverka traditionella könsmönster och könsroller utifrån deras syn på kön. Undersökningen bygger på̊ kvalitativ metod som i detta fall innebär intervjuer. LÄS MER

  3. 38. What possibilities and hindrances do mathematics and technology teachers express regarding teaching programming in compulsory school?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Somporn Teppattra; [2017]
    Nyckelord :programming;

    Sammanfattning : Datorkunskaper blir allt viktigare i det moderna samhället och därför har programmering i skolan diskuterats intensivt i Sverige såväl som internationellt. Enligt European Schoolnets (2015) rapport om aktuell status för datorkunskap i skolor i 21 europeiska länder, finns det 16 länder som integrerar kodning i läroplanen på nationell, regional eller lokal nivå. LÄS MER

  4. 39. ”Det är lättare att liksom lära sig om vissa saker ute för att det finns där” : En kvalitativ studie om hur pedagoger ser på barns lärande utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Bernström; Josefin Nystedt; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; förskollärare; barn; lärande;

    Sammanfattning : I denna rapport redovisas hur fyra förskollärare arbetar mot läroplanens mål utomhus, vad förskollärarna uppfattar som för- och nackdelar med att arbeta mot läroplanens mål utomhus, samt hur de uppfattar att de utnyttjar utomhusvistelsen för att arbeta mot läroplanens mål. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lärande utomhus i en förskolekontext. LÄS MER

  5. 40. Kulturkuber : Ett mångkulturellt undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Röllgårdh; Linnea Romanus; [2016]
    Nyckelord :Förskola; mångkultur; mångfald; kultur; undervisningsmaterial; sociokulturellt perspektiv; material; artefakt;

    Sammanfattning : Denna rapport beskriver arbetet med utvecklandet av en produkt och är en del av ett självständigt arbete. Produkten heter kulturkuber och är ett mångkulturellt undervisningsmaterial tänkt att användas i förskolan. LÄS MER