Sökning: "receptiv språkförmåga"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden receptiv språkförmåga.

  1. 1. ”Jag inte förstår” : Identifikation av negationsplacering i talat språk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samuel Kindström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Negationsplacering; Reception; Processbarhetsteorin; inlärningsålder; Exponeringstid;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade undersöka skillnaden mellan personer med svenska som L1, förstaspråk, och L2, andraspråk, i förmågan att identifiera korrekt och inkorrekt placering av negation i huvudsats och bisats i talat språk. Vidare ämnade studien att undersöka huruvida det fanns en korrelation mellan variablerna inlärningsålder och exponeringstid. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Joanna Niller; [2023]
    Nyckelord :Expressivt ordförråd; receptiv språkförmåga; expressiv språkförmåga; IDS-2; Nomine;

    Sammanfattning : Tidigare studier har funnit samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos förskolebarn, men det saknas tillräckligt med kunskap om eventuella samband hos barn i skolåldern. Dessutom har forskning funnit könsskillnader avseende dessa språkliga förmågor hos förskolebarn, vilka innebär att flickor utvecklas tidigare än pojkar. LÄS MER

  3. 3. Onlinespel, ett verktyg för engelskainlärning : En studie om hur svenska gymnasieelevers motivation och lärande inom engelska som andraspråk påverkas av onlinespel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linus Kitano; [2017]
    Nyckelord :spel; onlinespel; digitala spel; motivation; engelska; andraspråksinlärning; extramural engelska;

    Sammanfattning : Digitala spel har blivit alltmer populära och lättillgängliga i dagens samhälle, och nästan alla, särskilt i den yngre generationen, spelar någon typ av spel. Forskning har visat att spel kan ha en positiv inverkan på elevers andraspråksinlärning genom bland annat ökad motivation och bättre receptiv språkförmåga. LÄS MER