Sökning: "reflekterande dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden reflekterande dialog.

  1. 1. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  2. 2. ”Det skedde en förändring som faktiskt blev en del av mig”: Patientperspektiv på den terapeutiska förändringsprocessen vid PFPP hos patienter med personlighetssyndrom, kluster C

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nicolas Dahlberg; Rebecca Wollert Ehlers; [2023]
    Nyckelord :Panic-focused psychodynamic therapy; personlighetssyndrom; paniksyndrom; terapeutisk förändring; personality disorder; panic-disorder; therapeutic change; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förändringsprocessen upplevs vid panikfokuserad psykodynamisk korttidsterapi vid komorbid personlighetssyndrom, kluster C. Studiens urval bestod av 16 deltagare från forskningsprojektet POSE som uppfyllde kriterier för personlighetssyndrom, kluster C. LÄS MER

  3. 3. LÄRA MED DOCKOR : En undersökning om handdockors performativa,kommunikativa och utmanande möjligheteri bildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Katja Serrander; [2022]
    Nyckelord :Dockor; handdockan som redskap; bildundervisning; performativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om de lärprocesser som skapandet av handdockor i bildundervisningen erbjuder. Det är inte materialen i sig som står i centrum, utan det är vad materialen gör när de kombineras och bearbetas och hur det kopplas till olika lärprocesser som min undersökning haft som syfte att undersöka. LÄS MER

  4. 4. I djungeln bland häxdoktorer och legoknektar : En diskursanalys av svenska mediers framställande av stridande grupper under Kongokrisen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hannes Wahlström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att analysera vilken diskurs som fanns i de svenska medierna kring de beväpnade grupper som svenska soldater kom att strida mot i och med FN-insatsen OUNC som varade under Kongokrisen. Utgångspunkten för att bedriva studien har varit följande två frågor: Hur skildrades de grupper som svenska soldater kom i väpnade konfrontationer med under Kongokrisen i svenska tidningar som fiender? Hur skildrades de stridande grupperna som etniska grupper? För att svara på studien har nedslag gjorts i tre olika rikstäckande tidningar av olika ideologisk bakgrund mellan åren 1960–1961, då striderna var som mest intensiva under denna period. LÄS MER

  5. 5. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER