Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Facebooklotterier : Legalt eller illegalt?

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan

    Författare :Maria Helgen; Erika Stensson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det förekommer dagligen företag som anordnar tävlingar och lotterier på Facebook utan att ta hänsyn till lagar och regler. Företagen saknar allt som oftast lotteritillstånd och bryter därmed mot 9 § Lotterilagen. Det kan även ifrågasättas huruvida de tar hänsyn till bestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL). LÄS MER

  2. 17. MARKNADSFÖRING RIKTAD MOT BARN GENOM INTERNET

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för juridik

    Författare :Oscar Pålsson; Christoffer Gustavsson; [2013]
    Nyckelord :MARKNADSFÖRING; BARN; INTERNET;

    Sammanfattning : Internet är ett relativt nytt fenomen och det finns idag inte någon specifik eller självständig lagstiftning som reglerar marknadsföring på detta område. Det var länge en allmän uppfattning att Internet var ett laglöst territorium som inte omfattades av den nationella lagstiftningen eller kunde regleras. LÄS MER

  3. 18. Marknadsstörningsavgift En direktverkande sanktion i MFL?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Per Sillén; [2010]
    Nyckelord :Marknadsföringslagen; Marknadsstörningsavgift; Sanktion; MD; Reklamidentifiering; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : If the rules of the Swedish Marketing practices act are violated, there are different sanctions to apply. The ordinary sanction is to forbid the marketing with a fine, which means that the marketing company has to pay an amount of money if he doesn´t stop the prohibited act of marketing. LÄS MER

  4. 19. Marknadsföringsrättslig reglering av sponsring, smygreklam samt indirekt reklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Åsa Samuelsson; [2005]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sponsring, smygreklam och indirekt reklam är marknadsföringsmetoder som allt oftare används av företag vid marknadsföring av varor och tjänster. Sättet på vilket sådana marknadsföringsåtgärder får utövas regleras av rättsliga regler och egenåtgärder. Uppsatsen behandlar dessa regleringar. LÄS MER