Sökning: "relationellt och kompensatoriskt perspektiv"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden relationellt och kompensatoriskt perspektiv.

  1. 21. Att stimulera och stödja barns utveckling.To stimulate and support children’s language development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Hegdal; Gisela Lindberg; [2013]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; specialpedagogens roll; språkstöd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Problemområde: Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är även viktigt för samhället i stort. Dagens samhälle är komplext där det krävs förmåga att samspela och kommunicera med många olika sorters människor i skilda situationer vilket medför att de som inte kan hantera ett språk till fullo riskerar att hamna utanför (Nettelbladt & Salameh, 2007). LÄS MER

  2. 22. Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Annica Lindén; [2010-07-01]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivsvårigheter; perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att de elever som hade läs- och skrivsvårigheter under andra skolåret, fortfarande hade stora problem under det nionde skolåret (Häggström, 2003). LÄS MER

  3. 23. Åtgärder för elever i läs- och skrivproblematik : Perspektiv, diagnoser och allmänna råd, en innehållsanalytisk studie av åtgärdsprogram

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Stenhag; [2010]
    Nyckelord :Dyslexi; Kategoriskt perspektiv; Läs- och skrivproblematik; Relationellt perspektiv; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Detta är en studie av åtgärdsprogram för elever i läs- och skrivproblematik med respektive utan diagnosen dyslexi. Syftet med studien är att undersöka hur åtgärderna i åtgärdsprogram för elever i läs- och skrivproblematik på högstadiet är utformade. LÄS MER