Sökning: "relationellt och kompensatoriskt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden relationellt och kompensatoriskt perspektiv.

  1. 11. Är leken för alla barn? : En kvalitativ intervjustudie om hur barn i behov av stöd inkluderas i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; lek; förskola; förskollärare; kompensatoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa intervjustudien är att belysa hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera barn i behov av stöd i leken. Semistrukturerade intervjuer har använts för inhämtande av empiri där tre förskollärare deltagit. LÄS MER

  2. 12. Kvalificerad samtalspartner för kollegor  - Vad innebär det? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lidström; Johanna Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalificerat samtal; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner för kollegor finns inte definierat i styrdokument eller examensförordning. Detta innebär konsekvenser för specialpedagogens samtalsuppdrag eftersom utformningen till stor del baseras på rektorers och specialpedagogers förståelse för uppdraget. LÄS MER

  3. 13. Specialagenterna : En intervjustudie om specialpedagogernas och speciallärarnas yrkesroll

    Master-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Berglund; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; lågaffektivt bemötande; förändringsarbete; specialundervisningens historia; examensförordning; handledning; skolutveckling;

    Sammanfattning : Med min studie ville jag vinna ny kunskap om speciallärarnas och specialpedagogernas yrkesroller på två olika skolor, samt att beskriva hur deras praktik ser ut. Jag valde att intervjua tre speciallärare, tre specialpedagoger och tre från skolledningen från två olika skolor, en grundskola och ett gymnasium. LÄS MER

  4. 14. Hem och skola i framgångsrikt samarbete : En studie om hur vårdnadshavare till elever med Autismspektrumtillstånd upplever möjligheter och hinder i kontakten med skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Kjellstorp; Malin Smystad; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; dilemmaperspektiv; hem och skola; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; relationellt perspektiv och samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några vårdnadshavare till elever med Autismspektrumtillstånd, AST upplever kontakten och samarbetet med skolan. Vår önskan var att finna framgångsfaktorer i vårdnadshavarnas berättelser. Studien var av kvalitativ ansats och hade sin utgångspunkt i några specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Det specialpedagogiska uppdraget ur olika perspektiv : En intervjuundersökning bland rektorer, lärare och elevhälsopersonal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Barbro Johansson; [2018]
    Nyckelord :Special education teacher; leadership; relation; Phenomenography; concensus; Specialpedagog; ledarskap; relation; Fenomenografi; samsyn;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to gain knowledge of the different perspectives on the special educational assignment, which form the basis of the mission, by examining perceptions, expectations and frameworks for the special education assignment of principals, educators and student health professionals. The study is done with a phenomenographic research effort with interview as a method, where the perceptions of the interviewees are central. LÄS MER