Sökning: "retusch etik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden retusch etik.

  1. 1. Behöver vi uppdatera de etiska spelreglerna? : En kvantitativ innehållsanalys av musik och ljudeffekter i podcastdokumentärer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Helena Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Etik; podcastdokumentär; publicitetsreglerna; radiodokumentär; spelreglerna;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvantitativ innehållsanalys av Sveriges tre populäraste podcastdokumentärer P1 Dokumentär, P3 Dokumentär och Rättegångspodden.Undersökningen går ut på att kartlägga hur podcastdokumentärerna är ljudsatta i form av musik och ljudeffekter. LÄS MER

  2. 2. Autentiskt, men snyggt: En studie om konsumenters syn på etik gällande retuschering av till synes autentiska reklambilder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofie Strandberg; Sofie Zachrisson; [2018]
    Nyckelord :Retusch; reklambilder; etik; autentiska uttryck; skönhetsideal; naturlig skönhet;

    Sammanfattning : Retusch av reklambilder har länge varit omdiskuterat i samhället och idag är kanske debatten mer aktuell än någonsin med instiftandet av nya lagar kring retusch. Dagens reklambilder ämnar ge ett autentisk uttryck vilket gör det svårt för konsumenter att upptäcka retuschens inverkan och bedöma huruvida en bild är sann eller inte. LÄS MER

  3. 3. Retusch av landskapsfoto i annonser för turistmål : En kvantitativ undersökningkring den accepterade nivån av retusch

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Anna Holm; [2015]
    Nyckelord :Photoshop; photography; retouching; manipulation; tourist destination; bildbehandling; photoshop; landskapsfotografi; fotografi; retuschering; manipulering; turistmål;

    Sammanfattning : Etik kring bilder i annonser har diskuterats mycket, speciellt modell-, ochproduktbilder har kritiserats. Det tycks dock saknas forskning om acceptanskring efterbehandling av landskapsfotografier som ofta används vidmarknadsföring av turistmål. LÄS MER