Sökning: "spelreglerna"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade ordet spelreglerna.

  1. 1. Lika barn leka bäst? : En etnologisk analys av hur kvinnliga relationer skapas genom vänskapsappen Gofrendly

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Julia Ringsten; [2024]
    Nyckelord :Etnologi; Gofrendly; Vänskap; Bourdieu; Posthumanism;

    Sammanfattning : Att knyta nya vänskapsrelationer som vuxen kan vara utmanande. Dels för att möjligheternaför sociala interaktioner förändras genom livet men även för att relationer mellan vuxnaställer högre krav. Nu har appar som Gofrendly trätt in i bilden som en potentiell lösning fördessa utmaningar. LÄS MER

  2. 2. The Game Of Nudity on Instagram: Four case studies about art and censorship

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sabine Svensson; [2023]
    Nyckelord :Agency; actor-network theory; art history; censorship; feminist studies; Instagram; the male gaze; nudity; pornography; Agens; aktör-nätverksteori; konstvetenskap; censur; feministiska studier; Instagram; den manliga blicken; nakenhet; pornografi;

    Sammanfattning : The aim for this essay is, along with the four included case studies, is to examine the social media platform, Instagram's strict guidelines when it comes to showing nudity.  On the platform there is a certain double standard, artists as well as art institutions are censored, that is, they get pictures removed or their accounts blocked when they try to show works that have nudity depicted, but at the same time nudity exists on the platform, this essay wants to highlight the double standard by setting the example that images from accounts of celebrities, which show as much nudity as a work of art, if not more, are allowed to be available on the social platform. LÄS MER

  3. 3. Vilka är spelreglerna utanför plan för fotbollsklubbar, när supportrarna agerar domare? : En jämförande studie av vilka faktorer som utgör det supporterbaserade varumärkesvärdet i stads - och landsbygdsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Josefine Johansson; [2023]
    Nyckelord :Brand Equity; consumer-based brand equity CBBE ; soccer club; sport brands; branding; supporter loyalty; Varumärkeskapital; konsument baserad varumärkeskapital; fotbollsklubb; sportvarumärke; varumärkesbyggande; supporterlojalitet;

    Sammanfattning : Fotbollssupportrar återkommer till en klubbs matcher även om de senaste resultaten har varit dåliga. Referensgrupper har visat sig kunnat påverka supporterlojaliteten som vidare påverkar ett varumärkes supporterbaserade kapital. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsbetyget ESG - är spelreglerna desamma för alla?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Oscar Båth Viderström; Victor Feilberg; [2023]
    Nyckelord :ESG; Regression; Lasso; Lund University; Data visualization; Business and Economics; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The growing expansion of importance amid financial stakeholders regarding sustainability has led to an extended demand and need of reliable reporting amongst sustainability metrics. Previous research and information about ESG reporting and how ESG ratings are calculated are flawed. LÄS MER

  5. 5. När magen bestämmer spelreglerna för det sociala livet : Patienters upplevelser av hur Irritable Bowel Syndrom påverkar det sociala livet: En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Hana Deumic; Frida Lindberg; [2023]
    Nyckelord :sociala relationer; livskvalitét; känsla av sammanhang; anpassning; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Irritable Bowel Syndrome (IBS) är en mag- och tarmsjukdom utan egentlig patofysiologisk bakgrund som fyra till nio procent av befolkningen globalt är diagnosticerade med. Prevalensen uppskattas dock ha en mörkertalsproblematik då många med IBS inte uppsöker vården. LÄS MER