Sökning: "runa"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade ordet runa.
11. Political Tolerance Amongst Swedish Rural and Urban Youth
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
12. Pedagogiska överväganden i utformandet av lekmiljöer : -en kvalitativ studie med sju förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att studera, beskriva samt problematisera de motiv som ligger till grund för pedagogers val av material och utformning av lekmiljöer. Detta har vi undersökt genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Totalt intervjuade vi sju stycken verksamma förskollärare. LÄS MER
13. Användning av smarta mätare som driftövervakare i lågspänningsnät
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för elektronikkonstruktionSammanfattning : I detta examensarbete utreds möjligheten att med hjälp av nya smarta elmätare få en ökad inblick i elkvalitén i elnäten samt att ge nätägare möjligheten att automatiskt eller via fjärrsignal koppla bort solcellsanläggningar i de fall de orsakar dålig elkvalité. Motiveringen till studien har varit att en ökad utbyggnad av solcellsanläggningar med tilhörande växelriktare och en trolig framtida ökning av snabbladdare och andra olinjära laster i näten ökar utmaningen för elnätsföretag att klara gällande krav på elkvalité. LÄS MER
14. Att utvecklas från nyutexaminerad till etablerad lärare i idrott och hälsa - framgångsfaktorer och svårigheter
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Svensk skola drabbas hårt av lärarbristen och ett av bidragande underliggande problemen är svårigheter kring att behålla nyutexaminerade lärare inom yrket. Forskning visar att den första tiden i yrket är ett känsligt skede och att det är av yttersta vikt att stötta den nyutexaminerade läraren i processen att gå från ny till mer etablerade lärare. LÄS MER
15. Bedömningsstödets betydelse för den fortsatta läsundervisningen i åk 1
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer undersöka om och i så fall hur fem lärare utvecklar sin läsundervisning på basis av elevernas resultat från det nyligen introducerade bedömningsstödet i årskurs 1. För att besvara detta syfte har tre frågeställningar utformats; På vilka sätt använder sig läraren av bedömningsstödet? På vilka sätt förknippar lärarna användningen av bedömningsstödet till formativ bedömning? Hur använder lärare sig av formativa “verktyg” i läsundervisningen? Datainsamlingen genomfördes med hjälp av intervjuer och resultatet har bearbetats och analyserats utifrån tematisk analys. LÄS MER