Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rytmspel eller musiklektion? : En jämförande studie mellan musiker och utövare av rytmspelet osu!

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Ruben Pérez Avalos; [2020]
    Nyckelord :Rytmspel; osu!; musiker; musikutbildning; datorspel; jämförelse;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en bredare förståelse av vad som kan förbättra en individs musikaliska förmågor, och om det potentiellt går att göra på ett informellt sätt. De musikaliska förmågorna som testades var tonskillnad, rytm, tempo och melodi. LÄS MER

  2. 2. Kompassen till kompgitarr : Verktyg för rytmspel på akustisk gitarr

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anton Vikström; [2017]
    Nyckelord :gitarr; verktyg; komp; ackompanjemang; arrangera; instuderingsmetoder; övningsmetoder;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om att använda olika musikaliska verktyg för ackompanjera bättre på akustisk gitarr. Under arbetets gång har jag tagit del av olika kompverktyg och arrangerat ett medley för gitarr och sång där jag använder mig av dessa olika verktyg. LÄS MER

  3. 3. "Lets Play!" : En studie av kunskapsöverföring mellan digitala spel och musikinstrument.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Daniel Polgar; Lee Kåberg; [2014]
    Nyckelord :Music games; learning in games; educational games; children; games for kids; semiotic domains; digital games; rhythm games; music simulator.; Musikspel; lärande i spel; pedagogiska spel; barn; barnspel; semiotiska domäner; digitala spel; rytmspel; musiksimulator;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to examine if users of digital music games may acquire skills from the games that may be of use in learning to play a real instrument, that is a non-digitally simulated instrument like an acoustic piano. We have used Gee’s theory regarding a possible interconnection between different semiotic domains, and how this connection may enable a transfer of skills between related domains. LÄS MER