Sökning: "salamanca"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade ordet salamanca.
16. Syn på och handledning kring inkludering, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och matematik: : En kvalitativ intervjustudie om vilka framgångsrika handledningsmetoder specialpedagoger kan använda för att stödja matematiklärare som arbetar med elever i behov avsärskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The basic principle of the integrated school according to the Salamanca Declaration is that all children, whenever possible, should be taught together, regardless of any difficulties or diversity. It has been shown that students with neuropsychiatric disorders are having much more difficulties to achieve the targets than the average student. LÄS MER
17. Elever i behov av särskillt stöd : En kvalitativ studie i definitionen av begreppets användning i styr- och policydokument
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this paper is to examine how the term "pupils in need of special support" is defined in Swedish central policy documents. The essay is based on a social constructive contribute knowledge about the term’s definition and interpretation with support in a range of scientific texts. LÄS MER
18. Special Education in Tunisia, Specialpedagogik i Tunisien
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Pia Persson. (2013). Specialpedagogik i Tunisien. (Special Education in Tunisia). LÄS MER
19. Vad innebär ”en skola för alla” för lärare på en mellansvensk gymnasieskola? : En studie om inkludering hos lärare i ämnet svenska på gymnasiet.
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vid världskonferensen om undervisning av elever i behov av särskilt stöd år 1994 i Salamanca i Spanien gick det tydligt att se att riktmärket för arbetet med elever i behov av särskilt stöd i undervisning skulle vara att arbeta inkluderande. Dessa tankar lyser också igenom i den svenska läroplanen, Lpo 94. LÄS MER
20. Olika perspektiv på inkludering
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Studier visar att särskoleelever gör större framsteg rent kunskapsmässigt och får bättre delaktighet i samhället efter avslutad skolgång om de går inkluderat i grundskolan jämfört med en placering i särskolan. FN:s barnkonvention, Salamanca deklarationen och den Svenska skolans styrdokument har starka kopplingar till inkludering och ”en skola för alla”. LÄS MER