Sökning: "skills and abilities"

Visar resultat 16 - 20 av 374 uppsatser innehållade orden skills and abilities.

  1. 16. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sara Eneroth; [2023]
    Nyckelord :Expressive vocabulary; phonological ability; decoding; nonwords; visual word recognition; Expressivt ordförråd; fonologisk förmåga; avkodning; nonord; helordsläsning;

    Sammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER

  2. 17. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första året som kliniskt verksam sjuksköterska : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Andreas Pollak; [2023]
    Nyckelord :Clinical competence; literature review; newly graduated nurses; nursing; experiences; Klinisk kompetens; litteraturstudie; nyutexaminerade sjuksköterskor; omvårdnad; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund. Den ansträngda situationen inom hälso- och sjukvården gör att nyutexaminerade sjuksköterskor tvingas prestera på en nivå som inte alltid motsvarar deras färdigheter. LÄS MER

  3. 18. The evolution of listening comprehension in Swedish policy documents for EFL between 1970 and 2022. : A content analysis of EFL policies for upper secondary school

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Randy Younan; [2023]
    Nyckelord :Listening comprehension; English; curricula; educational policies; development; globalization;

    Sammanfattning : This paper aims to examine the evolution of the depiction of listening comprehension in Swedish curricula and attached policy documents for upper-secondary schools from the 1970s onwards to the contemporary ones by analyzing the content and placing it in relation to curriculum theory. The research approach for this paper was inductive since the prior knowledge in this field was limited. LÄS MER

  4. 19. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  5. 20. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER