Sökning: "skriva för att lära och samtala"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skriva för att lära och samtala.

  1. 1. Lära nya ord genom att lyssna. : En litteraturstudie kring hur högläsning kan användas som redskap för att bygga upp ordförrådet hos elever i tidig skolålder.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Linder; Chasmine Latvasalo; [2018]
    Nyckelord :Ordförråd; grundskolans tidiga läsår; högläsning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att belysa hur högläsning kan användas som redskap för att bygga upp ordförrådet hos elever i tidig skolålder. Resultatet av litteraturstudien bygger på tolv vetenskapliga artiklar som vi funnit genom databassökningar. Bland artiklarna finns en litteraturstudie och resterande är empiriska studier. LÄS MER

  2. 2. Att synliggöra lärandet : En intervjustudie om hur lärare använder bedömningsstödet ”Nya språket lyfter!”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Österman; [2017]
    Nyckelord :”Nya språket lyfter!”; Bedömning för lärande; F-3lärare; Bedömningsfunktioner”Nya språket lyfter!”; Bedömning för lärande; F-3lärare; Bedömningsfunktioner;

    Sammanfattning : Konsten att kunna läsa och skriva är en viktig del för elevers vidare kunskapsutveckling.Att tidigt upptäcka och åtgärda för de elever som riskerar att inte lära sig läsa och skriva är därför viktigt. För att stödja lärarens bedömningsarbete i detta syfte finns bedömningsstöd att tillgå. LÄS MER

  3. 3. Det finns olika vägar att nå målet -Hur planerar lärare SO-undervisningen i ett andraspråksperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Bylund; Sara Andersson Arezo; [2015]
    Nyckelord :andraspråk; begrepp; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att, genom intervjuer av sju lärare undersöka hur lärare kan stödja elever med svenska som andraspråk genom SO-undervisningen. Anledningen till varför vi valt att skriva inom detta område är för att många forskare menar att lärare behöver planera all sin undervisning utifrån ett språkutvecklande syfte. LÄS MER

  4. 4. Samverkan kring ett flerspråkigt kartläggningsredskap : Specialpedagogers och modersmålslärares uppfattningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elisabeth Lindén; [2015]
    Nyckelord :Samverkan; specialpedagoger; modersmålslärare; flerspråkig kartläggning av avkodning och läsning;

    Sammanfattning : Flerspråkiga elever börjar skolan med skilda språkliga förutsättningar vilket kan påverka deras skriftspråkstillägnande eftersom eleverna förväntas att lära sig att läsa och skriva på svenska i första hand. För att ge eleverna goda möjligheter att tillägna sig skriftspråket betonas förebyggande arbete för att undvika läs- och skrivproblematik vilket är något som modersmålslärare och specialpedagoger har erfarenheter av och kan samverkan kring. LÄS MER

  5. 5. Det dialogiska klassrummet : En studie av hur dialogisk undervisning kan realiseras och vilka attityder eleverna har till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alexander Bylund; [2012]
    Nyckelord :Dialogisk undervisning; skriva för att lära och samtala; grupp- och helklassamtal; kvalitativ metod; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I den svenska skolan är tendensen att dialogisk undervisning förbises till förmån för den monologiska undervisningen. Syftet med denna uppsats var därför att studera hur den dialogiska undervisningen kan realiseras i svenska klassrum och samtidigt undersöka och analysera elevernas attityder till och upplevelser av att arbeta enligt den dialogiska undervisningen. LÄS MER