Sökning: "struktur och bedömning"
Visar resultat 16 - 20 av 154 uppsatser innehållade orden struktur och bedömning.
16. Postoperativ överrapportering inom intensiv- och anestesisjukvård med kommunikationsverktyget SBAR : Specialistsjuksköterskors erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Årligen uppstår vårdskador inom sjukvården till följd av kommunikationsbrister mellan personal. För att minska risken att dessa uppstår i samband med överrapportering har kommunikationsverktyg etablerats, ett av dessa är SBAR som står för situation, bakgrund, aktuell bedömning och rekommendation. LÄS MER
17. Elevers synpunkter om grammatikundervisning i ämnet italienska som modersmål
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Modersmålets grundläggande struktur, ordbildning och meningsbildning på modersmålet, uttal, betoning, satsmelodi och ulika uttalade variationer av modersmålet, allt i jämförelse med svenskan: allt detta står i kursplanen centrala innehåll för modersmål (Skolverket, 2011). Grammatikundervisning anses vara av många modersmålslärare ett svårt moment av lektionen. LÄS MER
18. ‘Väsentlig följd av avvikelse' som mellanbegrepp i väsentlighetsprincipen i ÅRL : Om bedömning av när upprättare av finansiell rapport enligt regelverket K3 får avvika från redovisningsbestämmelser
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnadSammanfattning : Mellanbegrepp inom juridiken utgör ett effektivt sätt att koppla rättsfakta (grunder) till rättsliga följder. Ett intressant mellanbegrepp inom redovisning är ‘väsentlig följd av avvikelse’ som återfinns i den allmänna väsentlighetsprincipen (2kap 3a§ Årsredovisningslagen (SFS 1995:1554) [ÅRL]) vilken ger företag vissa rättigheter att avvika från redovisningsbestämmelser när följden av avvikelsen inte är väsentlig. LÄS MER
19. Att inkludera föräldrar i det akuta omhändertagandet av ett skadat/sjukt barn : Sjuksköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Det akuta omhändertagandet av barn inom akutsjukvården baseras på en systematisk genomgång av anamnes, symtom och vitalparametrar. Det uppstår möte mellan barnet, föräldrar och vårdpersonal, en situation som kan ha uppstått utan förvarning och livet förändras plötsligt för hela familjen. LÄS MER
20. A Comparative Analysis on Formative vs Summative Assessment in Remote Education Caused by the COVID-19 Pandemic
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Due to the COVID-19 Pandemic, educational institutions around the globe had to switch to distance education. The purpose of this study was to investigate whether there were any notable differences in grades received by first-year computer science students at KTH who had online education vs those from previous years who did the same courses on campus. LÄS MER