Sökning: "tal och räkning"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden tal och räkning.

  1. 11. Läxan som metod i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Carol Wannis; [2008]
    Nyckelord :Läxa; Hemuppgifter; Matematik didaktik; Föräldrainflytande; Undervisning; Minoritetselever;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka på vilket sätt några föräldrar och elever hanterar läxan som en del utav matematikundervisningen och vad föräldrars och elevers uppfattning är om den. Jag ville även se om det fanns någon koppling mellan elevers syn på matematikläxan och förälderns, samt skillnader i de olika föräldrarnas sätt att uppfatta och hantera den. LÄS MER

  2. 12. Borrelia burgdorferi : metodutveckling och tillämpning avseende odling och resistensstudier mot komplement, särskilt interaktion med faktor H

    Magister-uppsats, Naturvetenskapliga institutionen

    Författare :Bodil Bagert; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The genus Borrelia is a widespread, pathogenic pest and the causative of among others borreliosis or Lyme disease. The vector for the bacteria is the hard tick, Ixodes ricinus and the infection is transferred through a bite. Untreated, Borrelia may cause arthritis, heart damage or neuroborreliosis. LÄS MER

  3. 13. Förskolepedagoger och matematik

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Pettersson Martina; [2008]
    Nyckelord :förskola; pedagog; upplevelser; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att förstå verksamma förskolepedagogers upplevelser av begreppet matematik. Jag har jämfört mina respondenters upplevelser med olika teoretikers teorier och tankar. LÄS MER

  4. 14. Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Clas Holm; Jessica Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning Avsikten med arbetet är att söka igenom moderna svensk- och engelskspråkiga didaktiska texter för att se vad som finns skrivet om bråk och bråkräkning. Samt att belysa didaktiska såsom elevers förförståelse, vad som lyfts fram som viktigt för att förstå bråk/bråkräkning och huruvida det är svårt att lära sig eller undervisa om bråk. LÄS MER

  5. 15. Bråkräkning - brister och möjligheter : En studie om gymnasieelevers eventuella brister i bråkräkning ur ett röda-tråden-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Karin Fredriksson; Inga-Lill Ericsson; [2006]
    Nyckelord :bråkräkning; bråkbegrepp; matematik; baskunskaper; färdigheter; långsiktigt perspektiv;

    Sammanfattning : En anledning till att många elever upplever bråkräkning som svårt kan vara att räkning med tal i bråkform inte förekommer i vardagslivet lika ofta som förr. Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns några eventuella brister hos elever, som går första året på gymnasiet, när de räknade med tal i bråkform. LÄS MER