Sökning: "tal och räkning"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden tal och räkning.
11. Läxan som metod i matematikundervisningen
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka på vilket sätt några föräldrar och elever hanterar läxan som en del utav matematikundervisningen och vad föräldrars och elevers uppfattning är om den. Jag ville även se om det fanns någon koppling mellan elevers syn på matematikläxan och förälderns, samt skillnader i de olika föräldrarnas sätt att uppfatta och hantera den. LÄS MER
12. Borrelia burgdorferi : metodutveckling och tillämpning avseende odling och resistensstudier mot komplement, särskilt interaktion med faktor H
Magister-uppsats, Naturvetenskapliga institutionenSammanfattning : The genus Borrelia is a widespread, pathogenic pest and the causative of among others borreliosis or Lyme disease. The vector for the bacteria is the hard tick, Ixodes ricinus and the infection is transferred through a bite. Untreated, Borrelia may cause arthritis, heart damage or neuroborreliosis. LÄS MER
13. Förskolepedagoger och matematik
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att förstå verksamma förskolepedagogers upplevelser av begreppet matematik. Jag har jämfört mina respondenters upplevelser med olika teoretikers teorier och tankar. LÄS MER
14. Inventering av bråk i modern didaktisk litteratur
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Inledning Avsikten med arbetet är att söka igenom moderna svensk- och engelskspråkiga didaktiska texter för att se vad som finns skrivet om bråk och bråkräkning. Samt att belysa didaktiska såsom elevers förförståelse, vad som lyfts fram som viktigt för att förstå bråk/bråkräkning och huruvida det är svårt att lära sig eller undervisa om bråk. LÄS MER
15. Bråkräkning - brister och möjligheter : En studie om gymnasieelevers eventuella brister i bråkräkning ur ett röda-tråden-perspektiv
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : En anledning till att många elever upplever bråkräkning som svårt kan vara att räkning med tal i bråkform inte förekommer i vardagslivet lika ofta som förr. Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns några eventuella brister hos elever, som går första året på gymnasiet, när de räknade med tal i bråkform. LÄS MER