Sökning: "textilslöjd instruktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden textilslöjd instruktioner.

  1. 1. Tanken förmår, känslan består : En undersökning av lärprocessen i textilslöjd, av lärandets emotionella aspekter och upplevelsen av flow.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Wastesson; [2021]
    Nyckelord :slöjd; lärprocess; upplevelse; känslor; flow;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att fördjupa förståelsen för hur en lärprocess i textilslöjd kan ske, vilka typer av känslor den frammanar och vad det i sin tur kan ha för effekt för lärandet. Undersökningen söker svar på följande: hur upplevs lärprocessen i en materiell kontext samt hur lärandets emotionella aspekter kan förstås genom teorin om flow? Lärandet har bestått i att utveckla kunskaper om hantverkstekniken bildväv genom att först utföra ett antal teknikövningar efter skriftliga instruktioner för att därefter tillämpa dessa kunskaper i en föreställande bildväv. LÄS MER

  2. 2. Hur kan det visuella bli taktilt? : Textilslöjdlärares pespektiv på arbetet med en elev med blindhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Johansson Staffans; [2020]
    Nyckelord :blindhet; synnedsättning; textilslöjd; slöjd; instruktioner; anpassningar; taktil pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Val av slöjdart : En kvalitativ studie av slöjdelevers val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anette Andersson; [2016]
    Nyckelord :trä- och metallslöjd; textilslöjd; luststyrt slöjdarbete; slöjdmiljö; likvärdig slöjdutbildning;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt vilka åsikter, normer och föreställningar sompåverkat högstadieelevernas val av slöjdart. Genom kvalitativa intervjuer medutvalda elever har jag fått intressanta svar på mina frågor. LÄS MER

  4. 4. Språk och stöttning i tre praktiska skolämnen i åk 5 : Lärares instruktioner i undervisningssituationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Christina Eriksson; [2015]
    Nyckelord :utökad förståelse; stöttning; instruktioner;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att studera hur ämneslärare i tre praktiska ämnen (hem- och konsumentkunskap, textilslöjd samt idrott och hälsa) arbetar med instruktioner i klassrumet. Jag har valt att intervjua tre lärare som är verksamma inom nämnda ämnesområden. LÄS MER

  5. 5. Konsten att räcka till : En studie om hur textilslöjdslärare bemöter elevers behov av hjälp i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetiska avdelningen; Filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Turtagning Instruktionssätt Klassrumsforskning Textilslöjd;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur textilslöjdslärare bemöter det faktum att så många elever behöver hjälp samtidigt under lektionerna. Jag har studerat frågan utifrån tre aspekter, nämligen  hur turordningen bildas, hur lärarna ger instruktioner och slutligen hur lärarens och elevens sociala samspel ser ut. LÄS MER