Sökning: "the simple view of reading dyslexi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden the simple view of reading dyslexi.

  1. 1. Dyslexi : Vägar för att nå kunskapskraven i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria From; Elvira Johansson; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; läroplan; läroplansteori; formulering; transformering; realisering;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar i ämnet svenska med elever som har diagnosen dyslexi. Den teorin som arbetet grundar sig på är The Simple View of Reading, The Simple View of Writing och specialpedagogiska perspektiv vilka förklarar svårigheterna med diagnosen dyslexi samt vad eleverna behöver hjälp med. LÄS MER

  2. 2. Det är något som inte stämmer : Att urskilja dyslexi hos andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ulrika Larsson; Ulla-Britt Petersson; [2018]
    Nyckelord :the Simple View of Reading; dyslexi; flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Att urskilja om en andraspråkselevs läs- och skrivsvårigheter är av tillfällig, andraspråksrelaterad natur eller ett tecken på en djupare problematik är svårt. Samtidigt är det av fundamental betydelse för att eleven i fråga ska få den undervisning som svarar mot aktuell utvecklingsnivå och behov. LÄS MER

  3. 3. Intensiv lästräning : En interventionsstudie med Rydaholmsmetoden i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Helén Egerhag; Evalotta Svärd; [2011]
    Nyckelord :Läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur Rydaholmsmetoden kan fungera för elever i lässvårigheter på högstadiet. Syftet var också att undersöka hur eleverna uppfattade arbetet med metoden. Som utgångspunkt valdes en kvantitativ ansats i form av en interventionsstudie med 15 elever i årskurs 7. LÄS MER