Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik inom matematik på grundskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Dahl; Maria Max; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmatematik; matematik; outdoor education; outdoor learning; mathematics; math;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en arbetsmetod som har blivit alltmer aktuell i dagens undervisning. Matematikuppgifter som elever får ta del av vid utomhusundervisning ger en vardagsrelaterad kontext. Elever får lära-genom-att-göra, de får teori i klassrummet som de sedan kan arbeta praktiskt med utanför klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Elevers möte och användning av olika uttrycksformer inom matematik : En litteraturstudie inom årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Charlotte Vanky; Bente Strand; [2017]
    Nyckelord :matematik; uttrycksform; grundskola; abstrakt; algebra; konkret material; symbol; språk; the bar method;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie uppmärksammar forskning i syfte att undersöka hur elever kan uttrycka sig inom matematiken genom användandet av olika uttrycksformer. Vidare menar forskningen att peka på elevers möte med olika uttrycksformer i matematikundervisningen samt betydelsen av abstrakta uttrycksformer för elevers utveckling inom algebraiskt tänkande. LÄS MER