Sökning: "utbildning verkligheten"

Visar resultat 1 - 5 av 246 uppsatser innehållade orden utbildning verkligheten.

  1. 1. Hur upplevs stress av nyexaminerade förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ardiana Kryeziu; Arjeta Mikullovci; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår studie är att undersöka hur nyaxaminerade förskollärare upplever stress i förskolan samt hur denna stress påverkar deras yrkesutövning. Stress hos förskollärare är ett omdiskuterat ämne i dagens samhälle och därför vill vi undersöka denna stress även gäller nyaxaminerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Samverkan – Stämmer idealbilden med verkligheten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Najib; Patricia Olofsson; Sandra Sahlin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Samverkan; Fritidshem; Skola; Förväntningar; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Målet med studien är att lyfta fram de förväntningar som lärarstudenter har på sitt kommande yrke, samt deras resonemang kring den samverkan som skall ske mellan dem och kollegor inom den ordinarie skolverksamheten. Resultatet av analysen av samtalen kring samverkan har visat sig ta sin grund i grundlärarutbildningen och den stigmatiseringen som verkställs redan på universitetet. LÄS MER

  3. 3. Hur kan rummet påverka barns lek? : En kvalitativ studie om hur barns samhandlingar kan påverkas av miljö och materialitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Olivia Elvnäs; Sara Björklund; [2023]
    Nyckelord :förskola; samhandling; inomhus; utomhus; miljö; intra-aktiv pedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att närmare undersöka hur barns samhandlande kan påverkas av miljö och materialitet. Det görs genom att dels synliggöra hur de skilda miljöerna inomhus och utomhus kan påverka barns samhandlingar, dels genom att se till vilka ytterligare faktorer som kan påverka samhandlingarna. LÄS MER

  4. 4. Förmedla LEGO-bygginstruktioner i en Augmented Reality miljö med hjälp av HoloLens 2

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Cecilia Ek; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality AR ; Head Mounted Display HMD ; HoloLens 2; LEGO; bygginstruktioner; traditionella medier;

    Sammanfattning : I denna artikel undersöks HoloLens 2 som verktyg för att förmedla LEGO-bygginstruktioner genom att använda Augmented Reality (AR). Traditionella instruktionsmetoder såsom text, bilder och video har börjat få konkurrens av AR-tekniken. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Ulander; [2023]
    Nyckelord :Laboration; Biologi; Lärare; Grundskolan; Högstadiet; Syfte; Kursplan; Planering;

    Sammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER