Sökning: "utbildningsfunktioner."

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet utbildningsfunktioner..

  1. 6. Förskola med god kvalitet : En diskursanalys av systematiskt kvalitetsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Furhoff; [2021]
    Nyckelord :förskola; systematiskt kvalitetsarbete; diskursanalys; diskursteori; socialkonstruktionism; utbildningsfunktioner.;

    Sammanfattning : I denna studie riktas blicken mot det innehåll som på enhets- och huvudmannanivå artikuleras i förskolors systematiska kvalitetsarbeten. Studiens syfte är att synliggöra och beskriva hur förskolan framträder som utbildningsinstans i dokumenterade systematiska kvalitetsarbeten på enhets- respektive huvudmannanivå. LÄS MER

  2. 7. Hållbar utveckling i samhällsorienterade ämnenEn historisk överblick av hållbar utvecklings tre dimensioner i läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällsorienterade ämnen; samhällskunskap; läroplanstyper; utbildningsfunktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre dimensioner av hållbar utveckling: social, ekonomisk och miljömässig framträder i kursplaner för samhällsorienterade ämnen i läroplaner från 1969 till 2011. Vidare syftar studien till att undersöka vilka utbildningsteoretiska mönster som framträder i de tre dimensionerna av hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 8. För elevernas allsidiga utveckling : En policyanalys med fokus på utbildningsfunktioner i gymnasieskolans läroplan Gy 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Karolina Back; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; gymnasieskolans syfte; utbildningsfunktioner; policyanalys; Gy 11;

    Sammanfattning : This study analyses the Swedish curriculum for upper-secondary school in relation to the three domains of educational purposes identified by Gert Biesta in the book Good Education in an Age of Measurement (2010), the three domains being qualification, socialisation and subjectification. The study analyses how the three domains are expressed within the curriculum and discusses how the results of the study relate to the schools overall purpose as well as its implications on the Swedish upper-secondary school education, in regard to students versatile education and growth. LÄS MER