Sökning: "utbildningshistoria"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet utbildningshistoria.
21. Flickor i rörelse! : En historisk studie av folkskoleflickors identitets- och genusprocess 1900–1930
Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : For a long time, few historical studies have focused on the life of girls, especially rural, working class girls’ experiences. Within the field of Swedish educational history, scholars have tended to delve into the lives of the daughters of the bourgeoisie rather than the girls in the public elementary schools (folkskolan). LÄS MER
22. Absoluta betyg, betygsättare och subjektivitet i svenska folkskolan : Betyg i Modermålets delmoment Tal-och läsövningar vid Trysunda mindre folkskola 1921-1939
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to gain a greater understanding of how marks were distributed among pupils within the early Swedish compulsory school system in regards to gender, age and grade. The primary intention is to compare marks in Speech- and reading, one of the two marks in Swedish, between two teachers, Lindis Berglund and Julia Söderberg, employed at Trysunda elementary school in Nätra parish in-between 1921-1939. LÄS MER
23. Ragnar Edenmans kulturpolitiska problematisering : styrning av estetisk bildning och estetisk miljö i statlig socialdemokratisk kulturpolitik 1957-67
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : This master’s thesis analyzes how cultural policy was problematized in three governmental policy areas; culturalpolicy for the free sector, education policy and popular education policy, during the social democrat Ragnar Edenman’s time (1957-67) as minister of ecclesiasticalaffairs. Earlier research has examined the policy for the free sector, concerning artist’s economic problems. LÄS MER
24. Demokrati i utbildningsväsendet : En jämförande läroplansstudie av den demokratiska värdegrunden inom samhällskunskap i Ryssland och Sverige.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : Denna uppsats jämför värdegrunden mellan de svenska och de ryska styrdokumenten för skolan, med fokus på samhällskunskapen för gymnasiet, för att göra en jämförelse över vilken roll de demokratiska värdena har i ländernas läroplaner. Avstamp tas i ländernas utbildningshistoria och den demokratiska kulturen undersöks med koppling till den demokratiska processen, de demokratiska drivkrafter och med hänsyn till relevanta politiska ideologier med fokus på liberalismen. LÄS MER
25. Skolplanschens kvinnor och män : En kvantitativ bildanalys av 26 skolplanscher
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka kvinnor och män i det historiska läromedlet skolplansch. Skolplanschen brukades i svenska skolor från att folkskolan instiftades 1842 fram till omkring 1960. De frågeställningar som undersöktes behandlade könens frekvens, aktivitet och sysselsättningar. Detta sett ur ett genusperspektiv. LÄS MER