Sökning: "värdefrågor"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet värdefrågor.
11. Värdegrundsarbetets villkor i praktiken : En kvalitativ studie om faktorer som påverkar elevernas lärande av värdefrågor enligt lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Bakgrunden till vårt val av ämnesområde har uppkommit eftersom vår uppfattning är att den undervisning som sker i värdegrundsfrågor, många gånger fungerar i klassrummen, ändå uppstår konflikter av olika slag utanför klassrummet, till exempel på skolgården eller i korridorerna. Syftet är att, genom en kvalitativ studie, undersöka lärares uppfattningar av villkor för värdegrundsarbetets betydelse för eleverna i skolans tidiga år. LÄS MER
12. Lära genom skönlitteratur : fem lärare i årskurs 3-6 om användande av skönlitteratur i sin undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; MittuniversitetetSammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur fem lärare i årskurs 3-6 uppfattar sitt arbete med skönlitteratur i sin undervisning. Vilka är deras motiv för att använda den skönlitterära texten i sin undervisning? Hur använder man den? Hur väljs litteraturen ut? Studien genomfördes med hjälp av intervjuer av fem yrkesverksamma pedagoger vilka arbetar i årskurs 3-6. LÄS MER
13. Samspelets konst - Sällskapsdjurs eventuella påverkan på barns sociala lärande & utveckling
C-uppsats,Sammanfattning : AbstractVårt huvudsyfte med denna studie är att undersöka hur kontakten med sällskapsdjur kan påverka barn gällandeansvarstagande, ledarskap, kommunikation och empati samt vad forskningen säger om detta. Dessutom är syftetmed vår studie att även studera hur föräldrar och/eller vårdnadshavare ser på samspelet mellan barn ochsällskapsdjur. LÄS MER
14. Åsikter i NO - verklighet kontra vision
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Ett av skolans viktigaste mål är att förbereda eleverna för ett demokratiskt samhälle där vi i allt högre grad förväntas göra medvetna val och fatta viktiga beslut. Många av dessa val och beslut avser naturvetenskapliga samhällsfrågor, och kursplanen för de naturorienterande ämnena betonar förmågan att använda naturvetenskapliga kunskaper för att ta ställning i sådana värdefrågor. LÄS MER