Det specialpedagogiska arbetet i förskolan : En studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om betydelsen av specialpedagogiska insatser i förskolan genom Nilholms tre perspektiv. Studiens metod är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data från 6 förskollärare och 2 specialpedagoger. Läromaterialet DATE har använts som analysverktyg i tolkandet av datamaterialet. Resultat visar på att dilemmaperspektivet är mest framträdande även om vissa kopplingar går i linje med det kritiska perspektivet. Det kompensatoriska perspektivet tolkas som minst framträdande. Resultatet visar även att arbetet med specialpedagogik beskrivs som en evig process utefter de behov och förutsättningar som finns i verksamheterna. Förskollärarens roll beskrivs vara en god förebild. Specialpedagogens roll kan tolkas som viktig när pedagogers egna strategier inte fungerar. Begränsningar för arbetet med specialpedagogik visade sig vara stora barngrupper, begränsad ekonomi, brist på tid och utbildade pedagoger. Rektorers roll är betydelsefull för att pedagogers avsikter ska kunna realiseras. Sammanfattningsvis är det specialpedagogiska arbetet beroende av god ekonomi, kompetenta pedagoger, goda relationer och ett kollegialt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)