Arbetsterapeutiska interventioner och deras påverkan på aktivitet och delaktighet för vuxna med schizofreni - en litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Majoriteten av personer med schizofreni upplever begränsningar relaterat till aktivitet och delaktighet i vardagliga aktiviteter. Symtombilden består till stor del av positiva och negativa symtom och en bristande sjukdomsinsikt. Det råder begränsad evidens kring hur arbetsterapeutiska interventioner påverkar aktivitet och delaktighet för personer med schizofreni. Syfte: Att kartlägga arbetsterapeutiska interventioner som påverkar aktivitet och delaktighet för vuxna med schizofreni. Metod: Litteraturöversikt med induktiv ansats där resultatet av tolv kvantitativa studier analyserades. Resultat: Resultatet inkluderar tolv artiklar varav nio interventioner utfördes i öppenvård och tre i slutenvård. Interventioner med aktivitetsträning, målformulering och strategianvändning, samt arbetsrehabilitering kombinerat med social färdighetsträning, visade signifikanta förbättringar i aktivitet och delaktighet, huvudsakligen i aktivitet. Slutsats: Personer med schizofreni upplever ofta aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar varför kunskap om hur arbetsterapeuter kan främja aktivitet och delaktighet är viktig. Interventioner som är klient-centrerade, involverar deltagaren i målsättning och erbjuder träning och strategier bör erbjudas till personer med schizofreni. Arbetsrehabilitering som kombineras med social färdighetsträning är mer effektivt än IPS och traditionell arbetsrehabilitering. Majoriteten av studierna använder i högre grad mätinstrument relaterat till aktivitet, och i mindre omfattning mätinstrument för delaktighet. Framtida forskning bör inkludera fler mätinstrument relaterat till delaktighet, och interventioner med fysisk aktivitet bör ta hänsyn till påverkan på både aktivitet och delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)