Val och användning av artefakter i matematikundervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. Tidigare forskning visar att vissa faktorer i matematikundervisningen som är bra för alla elever i klassrummet är absolut nödvändiga för elever som av olika orsaker hamnat i matematiksvårigheter. Om laborativt material kan anses vara ett effektivt stöd eller rentav ett hinder för elever i deras matematikutveckling är något som varit i fokus för ett antal internationella studier. Studien syftade till att utveckla ny kunskap om hur speciallärare i matematik kan använda la borativt material i undervisningen för att skapa tillgänglighet till matematikinnehållet för elever i behov av olika stödinsatser i matematik. Studien hade en kvalitativ ansats och semistrukture rade intervjuer användes som metod för att samla in data. Studiens resultat visade att det är av stor vikt att det sker professionell samverkan samt att elevens upplevelse av det specialpedago giska stödet tas vara på vid kartläggningar, för att stödinsatserna ska bli adekvata och överens stämma med elevernas faktiska behov. Vidare visade resultatet på olika betydelsefulla aspekter vid val av laborativt material samt att det finns både möjligheter och hinder med laborativt material i arbetet med elever i behov av olika stödinsatser i matematik. En slutsats var för att det ska skapas tillgänglighet till matematikinnehåll och artefakternas potential ska framkomma så att det stödjer elevernas förståelse krävs det speciallärares medvetenhet kring vilka material som främjar eller hindrar en fördjupad matematisk förståelse för olika elever

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)