Ensemble som tillval : Samtal om ensemblespel med gymnasieelever som läser musik som tillval

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Detta självständiga arbete fokuserar på att utforska hur gymnasieelever som läser ett nationellt program med musik som tillval uppfattar ensemblespel. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om hur dessa elever ser på och upplever ensemblespel. För att besvara frågeställningarna användes en kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer för att samla in data från ett homogent urval av elever. Resultatet som besvarar frågeställningarna visar att eleverna beskriver ensemblespel som en möjlighet att utveckla färdigheter i social interaktion, samarbete och ledarskap. Eftersom musik inte är elevernas huvudämne har de sällan samma tid för övning och musikalisk ambition som elever med musik som huvudämne har, vilket gör att en stark gruppdynamik värdesätts högre än speltekniska färdigheter. Det förekommer även gruppdynamiska svårigheter, och resultatet visar på att processen för att ta ett demokratiskt beslut ibland är en orsak till stress inom gruppen. Trots dessa svårigheter är elevernas inställning till ensemblespel positiv och ensemble ses som ett roligt och engagerande komplement till den annars teoretiska skolveckan. Resultatet av detta arbete ger en större inblick i elevernas syn på ensembleundervisning, vilket kan hjälpa musikpedagoger som vill förbättra kvaliteten och tillgängligheten för musikutbildning i gymnasieskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)