Föräldrainflytande under inskolning på förskolan : En studie utifrån föräldrars perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syfte med studien är att utifrån föräldrarnas perspektiv synliggöra deras möjlighet till inflytande på förskolan. Specifikt fokus riktas på inskolning. Genom enkäter gjorda i två förskolor och utifrån begreppet inflytande visar resultatet att föräldrarna har möjlighet till inflytande till en viss del t.ex. vad det gäller tider. De inskolningsmetoder som förekommer i förskolorna där enkäten gjordes är förutbestämda av pedagoger och är traditionell och föräldraaktiv inskolningsmetod.  Det föräldrarna i enkäten inte kunde ha inflytande över var val av inskolningsmetod och pedagogernas arbetssätt.För att inflytande ska kunna vara möjligt är det betydelsefullt att information, deltagande, påverkan, samråd och beslutsfattande tas hänsyn till. Alla fem begrepp är viktiga och beroende av varandra för att inflytande ska kunna ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)