"Jag har något jag vill säga" : Lärares uppfattningar om kommunikationsmetoder, lärmiljö och delaktighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Kommunikation är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt beroende av kontext och lärmiljö. För elever med intellektuell funktionsnedsättning som behöver stöd med att göra sin röst hörd finns olika alternativa och kompletterande kommuniktationshjälpmedel som stöttar språklig förmåga och möjliggör delaktighet i ett socialt sammanhang. Syftet med studien är att beskriva och analysera lärare i grundsärskolans uppfattningar om skapandet av kommunikativa förutsättningar för elevevers delaktighet i sin lärmiljö. Data samlades in via semistrukturerade intervjuer med åtta undervisande lärare, inriktning ämnen och ämnesområden, på fem grundsärskolor. Studiens teoretiska utgångspunkter är dels ett sociokulturellt förhållningssätt där lärande och utveckling sker i gemenskap och i samspel med andra, dels tillgänglighetsmodelllen utvecklad av Specialpedagogiska skolmyndigheten där pedagogisk, social och fysisk lärmiljö skapar förutsättningar för lärande. Resultatet visar att elevers föutsättningar till kommunikation och delaktighet påverkas av lärmiljöns utformning och tillgänglighet. Vidare framkommer att struktur, tydlighet och individanpassad undervsining främjar elever i grundsärskolans lärande och kommunikativa utveckling. Vidare forskning behövs om hur elever med intellektuell funktionsnedsättning upplever att deras kommunikationsmetoder möjliggör delaktighet i skolans olika lärmiljöer.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)