Nudging för hållbara matval : En kvanititativ studie om hur digitala matbutiker med nudging kan öka andelen hållbara val

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Överkonsumtion är idag ett stort problem och kött är en bidragande faktor till växthuseffekten. I Sverige lever vi idag som att vi har 4,2 jordklot vilket inte är hållbart i längden. Syftet med studien är att undersöka om företag genom nudgingtekniker kan påverka konsumenten att göra ett mer hållbart matval i digitala konsumtionsmiljöer. Studien har utgått från teorier från beteendeekonomi och konsumentbeteende där nudging ingår. En enkätundersökning har genomförts som riktade sig till respondenter i åldrarna 18-28 år där svarsfrekvensen blev 228 svar som senare utgjort grund för resultatet i studien. I resultatdelen har datan från den kvantitativa undersökningen presenterats i form av en deskriptiv analys med tre avsnitt, Paired Samples Proportions tester och Chi2-tester. Diskussion har därefter förts där resultatet har analyserats i relation till den teoretiska referensramen. Studien bekräftar tidigare forskning, däribland att flera nudingetoder kombinerade med varandra alstrar effekt. Hybridnudge och prisnudge identifieras som de mest effektiva metoderna för företag att tillämpa för att rikta in konsumenter mellan 18 och 28 år att välja det hållbara matalternativet vid digital konsumtion. Slutligen visar det deskriptiva resultatet att kvinnor påverkas av de undersökta nudgingmetoderna betydligt mer än män, vilket har visat samband genom Chi2-tester samt att åldersspannet 22 till 24 år är dem som influeras mest till att ändra sina konsumtionsmönster. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)