Infärgning mot idrott och hälsa på fordon- och transportprogrammet. : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om infärgning och anpassning till examensmålen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Programinfärgad undervisning har visat sig ha en positiv effekt på både elevers motivation likväl som på deras resultat. Utifrån examensmålen uppsatta av Skolverket uppmuntras lärare att samarbeta över ämnesgränserna för att göra utbildningen mer inriktad mot respektive program. Tidigare forskning visar att idrottslärare generellt har svårt att genomföra sådan ämnessamverkan. Syftet med min studie är att öka kunskapen om vilka möjligheter och problem som lärarna upplever att programinfärgad undervisning medför. Vidare ville jag undersöka hur lärare inom ämnet idrott och hälsa programinfärgar sin undervisning mot fordon- och transportprogrammet. Sex kvalitativa intervjuer genomfördes med idrottslärare som undervisar elever från fordon- och transportprogrammet. Resultatet av intervjuerna visar att möjligheterna finns men att läroplanens formulering, transformering och realisering skapar problem som inte alltid övervinns. Ergonomi och första hjälpen visade sig vara områden där programinfärgning mot fordonsprogrammet utfördes i störst omfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)