Kommunikation i sociala medier : Utformandet av en kommunikationsgrund till bloggen Chefs’ Table

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Industriell marknadsföring och industriell ekonomi

Sammanfattning:

Sociala medier har inneburit en skillnad i det vardagliga kommunikationsmönstret hos människor och på senare tid också alltmer för företagen. Eftersom att företag hela tiden bör befinna sig där kunderna befinner sig innebär detta en nödvändig förändring av företagens kommunikationsmönster. Det bör speciellt ha betydelse för en organisation som enbart planerat existera på Internet. I de sociala medierna minskar företagets kontroll över kommunikationsbudskapet samtidigt som målgruppen är med och påverkar det i allt större utsträckning.

 

Denna uppsats syftar till ta reda på hur sociala medier kan användas ur ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv för att möjliggöra att matbloggen Chefs’ Table får genomslag hos målgruppen. Kvalitativa intervjuer har gjorts för att ta reda på hur målgruppen upplever sociala medier och hur de vill bli tilltalade via dem. Vidare undersöks deras reaktioner på Chefs’ Table och hur bloggens kommunikation bör utformas för att tilltala dem. 

 

Analysen av de kvalitativa intervjuerna visar att sociala medier främst används för att få utbyte och bekräftelse från andra människor. Utbytet kan gälla idéer, att följa eller delta i diskussioner, att få inspiration eller tips via länkning. Det som lockar målgruppen till en matblogg är recepten, möjlighet till interaktion, möjlighet att påverka innehåll och att andra tipsar om dess existens. Målgruppen vill bemötas och tillåtas interagera.

 

Innehållet på bloggen Chefs’ Table bör ha ett personligt anslag, vara professionellt och utbildande men samtidigt lättsamt och underhållande. Dessutom ska det vara möjligt för besökaren att själv bestämma när och hur denne vill ta del av innehåll. Det är därutöver viktigt att det är möjligt att göra detta via flera olika sociala medier.  

 

Rekommendationerna till bloggen Chefs’ Table som görs är att hålla en lättsam, men ändå professionell ton, erbjuda recept oavsett tillfälle samt ge instruktioner på ett pedagogiskt sätt men utan att vara för strikt. Chefs’ Table bör ha ett personligt anslag som inte försöker passa alla. Dessutom bör användarna uppmuntras till att delta i diskussioner samt tillåtas att ibland påverka innehållet.  

 

Nyckelord: Sociala medier, blogg, Internet, målgrupp, kommunikation, kommunikationsbudskap, interaktion

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)