Användarcentrerad affärsmodellinnovation i ett B2C perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

Sammanfattning: Dagens samhälle har blivit mer och mer digitaliserat vilket har lett till att förändrade köpbeteende har vuxit fram hos kunderna. Genom den digitala utveckling har kundernas tillgång till information ökat kraftigt, vilket gör att kunderna är mer välinformerade än någonsin. Det ökar konkurrens mellan de olika aktörerna på marknaden och leder till att driva på innovationstakten. För att lyckas med det räcker det inte längre att företagen fokuserar på teknisk utveckling utan de måste istället fokusera på att ta fram helt nya affärsmodeller. De nya affärsmodellerna bör i sin tur fokusera på att sätta användarna i centrum för värdeskapandet för att på så vis maximera användarnas upplevda värde. Frågeställningen som besvarats genom uppsatsen har därför varit att undersöka hur användarcentread affärsmodellinnovation kan bedrivas i ett B2C sammanhang. Syftet var sedan att ta fram ett ramverk för användarcentrerad affärsmodellinnovation. För att göra det utgick arbetet från uppfyllnad av användarnas behov för att på så vis säkerställa att användarcentrering uppnås. För att ta fram ramverket studerades relevant litteratur och sex olika fallföretag för att på så vis ta fram ett nytt analysverktyg som kan användas för att förstå och jämföra affärsmodellinnovation mellan olika företag. Det verktyget applicerades sedan på de olika fallen varpå en inbördes jämförelse genomfördes. Utifrån den jämförelsen kunde sedan en sammanställning av best practice av användarcentrerad affärsmodellinnovation tas fram. Utifrån jämförelsen kunde även konkreta insikter om hur företag som vill ställa om från en traditionell B2B-logik mot att istället bli en mer användar- och B2C-fokuserad verksamhet tas fram. Fallstudierna var av teoretisk och kvalitativ karaktär och baserades på i första hand av studier av teoretiska artiklar, årsredovisningar och kvalitativa intervjuer med innovationspersonal på fallföretagen. Den empiriska undersökningen visar att framgångsrik användarcentrerad affärsmodellinnovation tenderar att fokusera på innovation av kunderbjudande, kundrelationer och kanaler. Traditionella företag som är fokuserade på att göra affärer med andra företag tenderar däremot att fokusera på innovation av interna aktiviteter och resurser. För företag som vill skifta fokus i verksamheten från B2B till B2C användarcentrering bör därför ställa om den övergripande innovationsförmågan mot en mer erbjudande och kundorienterat innovationsstrategi. Det nya ramverket kan således användas rakt av för att applicera användarcentrerad affärsmodellinnovation i ett företag. Eller så kan ramverket omformas och anpassas efter andra kontexter än de som studerats i uppsatsen genom att använda andra eller fler exempel. Slutligen kan även de konkreta verktygen som satts samman och presenterats i uppsatsen användas separat för att övergripande analysera och förstå affärsmodellinnovation i företag eller hela branscher. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)