Begriplig hållbarhetskommunikation inom klädindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Konsumtion har länge varit ett stort omtalat ämne och något som idag har tagit över en betydande del av människans liv. Samtidigt är klädindustrin en snabbt växande marknad som nu står inför stora omställningar i takt med den ökade efterfrågan på hållbara produkter, tjänster och andra åtgärder. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur modeföretag kommunicerar ut sitt hållbarhetsarbete och hur denna kommunikation uppfattas av konsumenter. Vilka faktorer i modeföretags hållbarhetskommunikation bidrar till mening- och värdeskapande? För att kunna besvara det valda syftet och frågeställningar, har vi valt att utgå ifrån en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer. Totalt nio intervjuer och 4 observationer gjordes för att ta fram det empiriska materialet. Teorierna som valts ut ligger till grund för hur olika faktorer påverkar konsumentens uppfattning av modeföretags hållbarhetskommunikation. I analysen utgick vi ifrån vårt insamlade empiriska material och gjorde kopplingar till de valda teorierna. Vi konstaterade genom vår analys att konsumenters uppfattning av modeföretags hållbarhetskommunikation är kopplat till hur företagen väljer att kommunicera ut det. Samtidigt såg vi att konsumenters uppfattning om företaget, hur väl konsumenterna ansåg att modeföretagen var trovärdiga eller inte låg till grund för hur väl de tog emot informationen. Huruvida modeföretagen ansågs vara trovärdiga gav en direkt koppling till hur transparenta deras verksamhet var. Detta då konsumenter behöver få en koppling till företagen, ett meningsskapande samt värdeskapande behöver uppnås för att modeföretagen på bästa sätt ska kunna kommunicera ut sitt hållbarhetsarbete. Konsumenternas uppfattning av modeföretags hållbarhetskommunikation är sammanlänkade och deras upplevelse av kommunikationen spelar stor roll när det kommer till deras inställning gällande hållbar konsumtion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)