Lita inte på någon : Sociala mediers roll i investeringsbeslut

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: BAKGRUND: Investeringssektorn för privata investerare har i takt med digitalisering transformerats. Nya investerare lockastill aktiemarknaden genom ökad fritid, FoMO och TINA.Storamängderinformationhar visat sig varasvårhanterligför en oerfaren investerare vilket resulterar i att investeraren gör fler misstag.Det är därmed naturligt att oerfarna söker sig till erfarna för att utvecklas, i detta fall på sociala medier. Professionellainvesterare lyckasintesystematiskt överavkastamarknadenöver tid. Utöver detfinns inga belägg för att den kollektiva gruppen genererar en överavkastning.Detta väcker frågan om vilket värde deltagandet i investeringsgrupper ger investerare. SYFTE:Syftet med denna studie är att undersöka investerares perspektiv av investeringsgrupper på sociala medier och hur de reflekterar kring investeringsgruppernas inverkan på deras investeringsbeslut. Samt analysera hur deras perspektiv och reflektioner relaterar till deras erfarenhet och tidigare forskning. METOD:Studiens forskningsmetod är kvalitativ.Tio semi-strukturerade intervjuer har genomförts med investerare som har varit eller är medlemmar iinvesteringsgrupper samt har noll till fem års erfarenhet av aktiehandel. SLUTSATS:Studiensresultat finner att investerare som ingått i studiensöker sig till investeringsgrupper på sociala medier för att observera andra medlemmars åsikter.Resultaten indikerar även att investerare ökar sin kompetens i att hantera informationen i investeringsgrupperna. Studien finner även tendenser för investeringsgruppernas påverkan påurvaletsinvesteringsbeslut.Därav föreslås en egenutveckladinformationshanteringsmodellför att förklara hur urvalet kan tänkas processa informationen de utsätts för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)